هدف البحث إلى تحليل واقع رضا الطلاب الفلسطينيين العالقين في جمهورية مصر العربية عن جودة التعليم الإلكتروني خلال أزمة الحرب على غزة. تمثل الفرض الرئيسي للبحث في أن "جودة التعليم الإلكتروني تؤثر بشكل معنوي على رضا الطلاب الفلسطينيين العالقين في مصر". وتناول التساؤل الرئيسي للبحث التحقق من وجود علاقة بين جودة التعليم الإلكتروني بأبعاده (جودة المحتوى التعليمي، الدعم الإداري والفني، خصائص المعلم والطالب) ورضا الطلاب بأبعاده (محتوى المقرر وتصميمه، دعم الأداء الأكاديمي للطلاب، الرضا عن البيئة التعليمية الإلكترونية، التفاعل الاجتماعي والدعم) في سياق التعليم الإلكتروني خلال أزمة الحرب على غزة.
استخدم البحث المنهج الاستنباطي والوصفي، معتمدًا على جمع البيانات من عينة مكونة من 280 طالبًا فلسطينيًا. تم تصميم قائمة استقصاء تتكون من ثلاثة محاور رئيسة: المحور الأول متعلق بجودة التعليم الإلكتروني، المحور الثاني متعلق برضا الطلاب، والمحور الثالث متعلق بالبيانات الشخصية (الخصائص الديمغرافية). تم توزيع 300 قائمة استقصاء، وتم استرداد 265 قائمة بنسبة استجابة 93.3%.
أظهرت نتائج الدراسة أن جودة التعليم الإلكتروني بشكل عام حصلت على استجابات إيجابية من الطلاب، حيث بلغ المتوسط الحسابي لجميع الأبعاد 3.532، وهو أعلى من نقطة المنتصف في مقياس ليكرت. كما تبين أن "الدعم الإداري والفني" و"خصائص المعلم والطالب" هما الأبعاد الأكثر تأثيرًا في جودة التعليم الإلكتروني، بينما كان تأثير "محتوى المقرر وتصميمه" الأقل. كما أظهرت الدراسة وجود علاقة معنوية قوية بين جودة التعليم الإلكتروني ورضا الطلاب، حيث بلغ معامل الارتباط 0.822، مما يشير إلى أن 67.6% من التغيرات في رضا الطلاب يمكن تفسيرها من خلال جودة التعليم الإلكتروني، أظهرت الدراسة أن تحسين جودة التعليم الإلكتروني عبر هذه الأبعاد يمكن أن يسهم بشكل كبير في تعزيز رضا الطلاب وتحسين تجربتهم التعليمية، مما يساهم في تحقيق أهداف المؤسسة التعليمية بشكل أكثر فاعلية ونجاحًا.
أوصى البحث بضرورة تحسين الدعم الإداري والفني، وتطوير البنية التحتية التقنية لمنصات التعليم الإلكتروني، وتحسين محتوى المقررات ليكون أكثر تفاعلية وملائمًا للطلاب. كما تم التأكيد على أهمية تعزيز التفاعل الاجتماعي والدعم الأكاديمي في بيئة التعليم الإلكتروني.
The research aimed to analyze the reality of the satisfaction of Palestinian students stranded in the Arab Republic of Egypt with the quality of e-learning during the Gaza war crisis. The main hypothesis of the research was that "the quality of e-learning significantly affects the satisfaction of Palestinian students stranded in Egypt." The main question of the research addressed the verification of the existence of a relationship between the quality of e-learning in its dimensions (quality of educational content, administrative and technical support, teacher and student characteristics) and student satisfaction in its dimensions (course content and design, support for students' academic performance, satisfaction with the e-learning environment, social interaction and support) in the context of e-learning during the Gaza war crisis.
The research used the deductive and descriptive approach, relying on collecting data from a sample of 280 Palestinian students. A questionnaire was designed consisting of three main axes: the first axis related to the quality of e-learning, the second axis related to student satisfaction, and the third axis related to personal data (demographic characteristics). 300 questionnaires were distributed, and 265 questionnaires were retrieved with a response rate of 93.3%.
The results of the study showed that the quality of e-learning in general received positive responses from students, as the arithmetic mean for all dimensions reached 3.532, which is higher than the midpoint of the Likert scale. It was also found that "administrative and technical support" and "teacher and student characteristics" were the most influential dimensions in the quality of e-learning, while the impact of "course content and design" was the least. The study also showed a strong significant relationship between the quality of e-learning and student satisfaction, as the correlation coefficient reached 0.822, indicating that 67.6% of the changes in student satisfaction can be explained by the quality of e-learning.
The study showed that improving the quality of e-learning across these dimensions can contribute significantly to enhancing student satisfaction and improving their educational experience, which contributes to achieving the goals of the educational institution more effectively and successfully. The research recommended the need to improve administrative and technical support, develop the technical infrastructure of e-learning platforms, and improve the content of courses to be more interactive and suitable for students. The importance of enhancing social interaction and academic support in the e-learning environment was also emphasized.
أ.د/ عطا حسن درويش, الباحثة / منى أحمدالبرديني. (2025). تحليل واقع رضا الطلاب عن جودة التعليم الإلكتروني خلال أزمة الحرب على غزة.. مجلة القراءة والمعرفة, 25(283), 237-267. doi: 10.21608/mrk.2025.428563
MLA
الباحثة / منى أحمدالبرديني أ.د/ عطا حسن درويش. "تحليل واقع رضا الطلاب عن جودة التعليم الإلكتروني خلال أزمة الحرب على غزة.", مجلة القراءة والمعرفة, 25, 283, 2025, 237-267. doi: 10.21608/mrk.2025.428563
HARVARD
أ.د/ عطا حسن درويش, الباحثة / منى أحمدالبرديني. (2025). 'تحليل واقع رضا الطلاب عن جودة التعليم الإلكتروني خلال أزمة الحرب على غزة.', مجلة القراءة والمعرفة, 25(283), pp. 237-267. doi: 10.21608/mrk.2025.428563
VANCOUVER
أ.د/ عطا حسن درويش, الباحثة / منى أحمدالبرديني. تحليل واقع رضا الطلاب عن جودة التعليم الإلكتروني خلال أزمة الحرب على غزة.. مجلة القراءة والمعرفة, 2025; 25(283): 237-267. doi: 10.21608/mrk.2025.428563