إدارة التميّز المستدام مدخل لإرساء ثقافة ضمان الجودة والاعتماد في المدارس الدوليّة بالمملكة العربيّة السعوديّة "دراسة تحليلية"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية التربية-جامعة الزقازيق

10.21608/mrk.2025.416223

المستخلص

يهدف البحث إلى تناول قضية جوهرية في مجال الإدارة التربوية، تتمثل في إرساء ثقافة ضمان الجودة والاعتماد في المدارس الدوليّة بالمملكة العربيّة السعوديّة ، في ضوء الاستفادة من مدخل إدارة التميّز المستدام وذلك كاستجابة حتمية للتطورات التكنولوجية المتسارعة وضرورة مواكبة معايير الجودة العالمية، وقد اعتمد البحث على منهجية تحليلية،  مستندًا إلى إطار نظري يستعرض المفاهيم الأساسية لإدارة التميّز المستدام و ثقافة ضمان الجودة والاعتماد، فضلًا عن استعراض الدراسات السابقة ذات الصلة، يتناول البحث الوضع الحالي ثقافة ضمان الجودة والاعتماد بالمدارس الدوليّة بالمملكة العربيّة السعوديّة ، وتحديد نقاط الضعف والقصور بها، وانتهت الدراسة بتقديم النتائج والتوصيات الرامية إلى تطوير هذه الثقافة من خلال مدخل إدارة التميّز المستدام ، ويتضمن ذلك مقترحات منها: تعميم ثقافة التميّز المستدام في المدارس الدولية، تعزيز دور القيادة في تحقيق التميّز المستدام، تفعيل التقييم الذاتي والتحسين المستمر، دمج التكنولوجيا والابتكار في العمليات التعليمية، تعزيز الشراكة المجتمعية، تبني معايير دولية لضمان الجودة والاعتماد.
The research aims to address a crucial issue in the field of educational administration, namely the development of work teams in Al-Azhar secondary institutes in Sharqia Governorate, focusing on employing the virtual training approach as an inevitable response to rapid technological developments and the need to keep pace with global quality standards in the field of training and development. The research adopted an analytical methodology based on a theoretical framework that reviews the basic concepts of work teams and virtual training, as well as reviewing relevant previous studies. Moreover, the research addresses the current status of work teams in Al-Azhar secondary institutes, identifying weaknesses and shortcomings in work teams in secondary institutes. The study culminated in presenting results and recommendations aimed at developing these teams this research aims to address a fundamental issue in the field of educational administration, namely the establishment of a culture of quality assurance and accreditation in international schools in the Kingdom of Saudi Arabia. This is achieved by leveraging the sustainable excellence management approach, as an imperative response to rapid technological advancements and the need to keep pace with global quality standards.
The research adopted an analytical methodology, based on a theoretical framework that reviews the core concepts of sustainable excellence management and the culture of quality assurance and accreditation, in addition to reviewing relevant previous studies. The research examines the current status of the quality assurance and accreditation culture in international schools in the Kingdom of Saudi Arabia, identifying its weaknesses and shortcomings. The study concludes by presenting findings and recommendations aimed at developing this culture through the sustainable excellence management approach. These include proposals such as: disseminating the culture of sustainable excellence in international schools; enhancing the role of leadership in achieving sustainable excellence; activating self-assessment and continuous improvement; integrating technology and innovation into educational processes; strengthening community partnerships; and adopting international standards for quality assurance and accreditation.

الكلمات الرئيسية