متطلبات تحقيق الريادة التنظيمية للجامعات السعودية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

دكتوراه في الإدارة التربوية والتخطيط من جامعة أم القرى

المستخلص

هدفت الدراسة إلى تحديد المتطلبات اللازمة لتحقيق الريادة التنظيمية في الجامعات السعودية من وجهة نظر القيادات الأكاديمية. واتبعت الدراسة المنهج الوصفي المسحي، وتم جمع البيانات باستخدام استبانة تم تطبيقها على عينة مكونة من (316) قائدًا أكاديميًا من وكلاء الجامعات، وعمداء العمادات المساندة ووكلاءهم، وعمداء الكليات والمعاهد ووكلاءهم، ورؤساء الأقسام ووكلاءهم أو مشرفي الأقسام، في ثلاث جامعات حكومية، هي: جامعة أم القرى وجامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية، وجامعة الملك فيصل. وقد أظهرت النتائج بحاجة كبيرة إلى متطلبات تحقيق الريادة التنظيمية (الإدارية والتنظيمية، البشرية، المادية، التقنية)، مع وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات استجابات أفراد عينة الدراسة حول المتطلبات اللازمة لتحقيق الريادة التنظيمية في الجامعات السعودية في الدرجة الكلية والأبعاد الفرعية (البشرية، المادية، التقنية) تعزى لاختلاف الجامعة لصالح جامعة الملك فيصل. ووجدت فروق كذلك في الدرجة الكلية والأبعاد الفرعية تعزى لاختلاف المسمى الوظيفي لصالح وكلاء الجامعات. كما وجدت فروق في الدرجة الكلية لمحور الريادة التنظيمية وبعديه الفرعيين (المتطلبات الإدارية والتنظيمية، والمتطلبات التقنية) تعزى لاختلاف الرتبة العلمية لصالح رتبة الأستاذ، كما وجدت فروق في الدرجة الكلية والأبعاد الثلاثة (الإدارية والتنظيمية، البشرية، المادية) تعزى لاختلاف عدد سنوات الخبرة لصالح القيادات من ذوي الخبرة من 5 إلى أقل من 10 سنوات.
The study aimed to identify the requirements necessary to achieve organizational leadership in Saudi universities from the point of view of academic leaders. The study followed the descriptive survey approach, and the data was collected using a questionnaire applied to a sample of (316) academic leaders from university vice-rectors, deans of supporting deanships and their deputies, deans of colleges and institutes and their deputies, heads of departments and their vice-deans or department supervisors, in three public universities: um Al-Qura University, Imam Muhammad bin Saud Islamic University, and King Faisal University
The results showed a great need for the requirements to achieve organizational leadership (administrative, organizational, human, material, technical), with statistically significant differences between the averages of the responses of the study sample members about the requirements necessary to achieve organizational leadership in Saudi universities in the total degree and sub-dimensions (human, material, technical) attributed to the difference in the university in favor of King Faisal University. Differences were also found in the overall grade and sub-dimensions due to the difference in job title in favour of university vice-rectors. There were also differences in the total degree of the organizational leadership axis and its two sub-dimensions (administrative and organizational requirements, and technical requirements) due to the difference in the scientific rank in favor of the rank of professor, and differences were found in the total degree and the three dimensions (administrative and organizational, human, material) due to the difference in the number of years of experience in favor of experienced leaders from 5 to less than 10 years.

الكلمات الرئيسية