اتجاهات طلبة كلية التربية بجامعة جازان نحو التعليم عن بعد و علاقته بالتحصيل الدراسي و بعض المتغيرات الديموغرافية.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية التربية بجامعة جازان

المستخلص

هدفت الدراسة الى التعرف على اتجاهات طلبة كلية التربية بجامعة جازان نحو التعليم عن بعد و علاقته بالتحصيل الدراسي و بعض المتغيرات الديموغرافية متمثلة  في متغيرات النوع و السكن و التخصص الدراسي و تكونت عينة الدراسة من (372) طالب و طالبة من كلية التربية من مختلف التخصصات الدراسية تم اخيارهم بالطريقة العشوائية البسيطة ، و لتحقيق اهداف الدراسة استخدمت الباحثة مقياس الاتجاهات نحو التعليم عن البعد ( اعداد الباحثة) و استمارة البيانات الاولية والتي  تضمنت بيانات النوع و السكن و التخصص الدراسي الى جانب المعدل السابق و المعدل الحالي . و لتحليل البيانات قامت الباحثة باستخدام عدة معالجات احصائية وذلك باستخدام برنامج الحزمة الاحصائية للعلوم الاجتماعية(SPSS)، وقد اختارت ما يناسب طبيعة ومتغيرات بحثها، وقد تمثلت في اختبار( الاشارة -  Sign) : لتحديد نوعية الاتجاهات السائدة وسط الطلاب واختبار (ت) ثنائي الطرف T.Test: وذلك للكشف عن الفروق بين المتغيرات الثنائية و معامل ارتباط سبيرمان (Correlation Spearman's): للكشف عن العلاقة بين المتغير الكمي والمتغير الرتبي الى جانب اختبار أنوفا (ANOVA): للكشف عن الفروق في المتغير التابع التي تعزى لمتغير متعدد الفئات. و قد اسفرت عن النتائج التالية :

يتميز طلاب كلية التربية بجامعة جازان باتجاهات موجبة نحو التعليم عن بعد.
توجد علاقة طردية ذات دلالة احصائية بين اتجاهات طلبة كلية التربية بجامعة جازان نحو التعليم عن بعد وتحصيلهم الدراسي.
لا توجد فروق دالة احصائيا في الاتجاه نحو التعليم عن بعد لدى طلاب كلية التربية بجامعة جازان تعزى لمتغير النوع.
توجد فروق دالة احصائيا في الاتجاه نحو التعليم عن بعد لدى طلاب جامعة جازان تعزى لمتغير السكن لصالح طلاب القرى.
لا توجد فروق دالة احصائيا في الاتجاه نحو التعليم عن بعد لدى طلاب جامعة جازان تعزى للتخصص الدراسي.

The study aimed to identify the attitudes of the students of the College of Education at Jazan University towards distance education and its relationship to academic achievement and some demographic variables represented in the variables of gender, housing and academic specialization. The study sample consisted of (372) male and female students from the College of Education from various academic disciplines. They were selected in a simple random way, and to achieve the objectives of the study, the two researchers used the measure of attitudes towards distance education (prepared by the researcher) and the primary data form, which included gender, housing, and academic specialization, in addition to the previous rate and the current rate
To analyze the data, the researcher used several statistical treatments, using the Statistical Package for Social Sciences (SPSS) program, and she chose what suits the nature and variables of her research, and it was represented in the (sign) test: to determine the quality of prevailing trends among students, and the two-sided (T) test T.Test: to detect the differences between the binary variables and Spearman's Correlation coefficient: to detect the relationship between the quantitative variable and the rank variable along with the ANOVA test: to detect the differences in the dependent variable that are attributed to the multi-category variable. And it yielded the following results:
 
Students of the College of Education at Jazan University are characterized by positive attitudes towards distance education.
- There is a statistically significant direct relationship between the attitudes of students of the College of Education at Jazan University towards distance education and their academic achievement.
- There are no statistically significant differences in the attitude towards distance education among students of the Faculty of Education at Jazan University due to the gender variable.
- There are statistically significant differences in the attitude towards distance education among Jazan University students due to the housing variable in favor of village students.
- There are no statistically significant differences in the attitude towards distance education among Jazan University students due to academic specialization.