واقع استخدام المنصات التعليمية في تدريس اللغة العربية من وجهة نظر معلمي اللغة العربية بالمرحلة الابتدائية بمنطقة حائل "منصة مدرستي انموذج"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المملكة العربية السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة الي التعرف علي واقع استخدام المنصات التعليمية في تدريس اللغة العربية من وجهة نظر معلمي اللغة العربية بالمرحلة الابتدائية بمنطقة حائل "منصة مدرستي انموذج" واستخدام الباحث المنهج الوصفي, وتكونت عينة الدراسة من (150) معلم وتوصلت نتائج الدراسة الي أن واقع منصات التعليم الالكتروني (منصة مدرستي) جاءت بدرجة موافقة (عالية)، وهذا يدل على موافقة افراد الدراسة ان يكتسب الطالب والاستاذ القدرة على استخدام تقنيات الحديثة من خلال منصة مدرستي وتعطي منصة مدرستي تغذية راجعة فورية ومباشرة وخاصة في الاسئلة القصيرة وتمكن منصة مدرستي من تحقيق التعلم الذاتي لدى الطلاب كما أن معوقات استخدام معلمي اللغة العربية للمرحلة الابتدائية للمنصات التعليمية جاءت بدرجة (موافق بشدة)، في وضعف دافعية الطالبات نحو التعامل مع منصات التعليم الإلكترونية وعدم امتلاك بعض الطالبات لأجهزة الكترونية لمتابعة الدروس والتفاعل من المنزل ايضا لا توجد فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطات استجابات المعلمين حول وجهة نظرهم في واقع استخدام منصة مدرستي الافتراضي التي تُعزى لمتغيرات (الجنس، المؤهل العلمي) واوصت الدراسة الي  توافر الوقت الكافي لدى المعلمة لتوظيف منصات التعليم الإلكترونية.
 
 
 
 
 
 
The reality of the use of educational platforms in teaching Arabic from the point of view of Arabic language teachers at the primary stage in the Hail region "My school platform is a model"
Abstract.
 
The study aimed to identify the reality of the use of educational platforms in teaching Arabic from the point of view of Arabic language teachers in the primary stage in the Hail region, “My School Platform is a Model” and the researcher’s use of the descriptive approach, and the study sample consisted of (150) teachers. The results of the study concluded that the reality of e-learning platforms (My school platform) came with a degree of approval (high), and this indicates the approval of the study members that the student and professor acquire the ability to use modern technologies through the Madrasati platform. My Madrasati platform gives immediate and direct feedback, especially in short questions, and enables the Madrasati platform to achieve self-learning for students Also, the obstacles to the use of Arabic language teachers for the primary stage of educational platforms came to a degree (strongly agree), in the weak motivation of students towards dealing with electronic learning platforms, and the lack of some students’ possession of electronic devices to follow up lessons and interact from home. Also, there are no statistically significant differences between the average responses of teachers About their view of the reality of using the virtual school platform, which is attributed to the variables (gender, educational qualification), and the study recommended the availability of Enough time for the teacher to employ e-learning platforms.