إدمان الألعاب الالکترونية وأثرها على عادات الاستذکار في الأسرة لدى طلاب وطالبات المرحلة الثانوية بمحافظة جدة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مشارک بجامعة الملک عبدالعزيز بجدة –کلية علوم الانسان والتصاميم - السعودية

المستخلص

قامت الباحثة بهذا البحث بهدف الکشف عن أثر إدمان الألعاب الالکترونية على عادات الاستذکار، وقد اعتمد البحث على المنهج الوصفي التحليلي، وتم استيفاء بيانات هذا البحث باستخدام بعض أدوات البحث من إعداد الباحثة وهي (استمارة البيانات العامة-مقياس إدمان الألعاب الالکترونية-مقياس عادات الاستذکار)، وقد اشتملت عينة البحث الأساسية على عينة قصدية قوامها (400) طالب وطالبة سعودية بالمرحلة الثانوية باختلاف مستوياتهم الدراسية (أولى ثانوي – ثانية ثانوي-ثالث ثانوي) بمحافظة جدة، وقد تم إجراء التحليلات الإحصائية المناسبة لاستخلاص النتائج والتحقق من مدى صحة الفروض، ومن أهم النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات أفراد العينة في إدمان الألعاب الالکترونية تبعا لمتغير الجنس لصالح الذکور، وکذلک وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات أفراد العينة في عادات الاستذکار تبعا لمتغير الجنس لصالح الإناث، ووجود علاقة ارتباطية عکسية بين محاور استبيان إدمان الألعاب الالکترونية (الجانب النفسي-الجانب الصحي-الجانب الاجتماعي) وأبعاد استبيان عادات الاستذکار (تنظيم الوقت والجهد "الجسمي والنفسي"-تهيئة مکان الاستذکار-الاهتمام بالصحة العامة-تنظيم العلاقات الأسرية والاجتماعية-طرق وأساليب الاستذکار "مهارات الاستذکار")، في حين أظهرت النتائج عن وجود علاقة ارتباطية طردية بين محاور استبيان إدمان الألعاب الالکترونية وأبعاد استبيان عادات الاستذکار وبعض متغيرات الدراسة (العمر-السنة الدراسية-الدخل الشهري للأسرة)، بينما لا توجد علاقة ارتباطية بين الجنس ومحاور استبيان إدمان الألعاب الالکترونية وأبعاد استبيان عادات الاستذکار، وقد أسفرت نتائج الدراسة أيضا الى أن متغير الدراسة العمر کان من أکثر العوامل المؤثرة على إدمان الألعاب الالکترونية-يليه السنة الدراسية-ويأتي في المرتبة الثالثة الدخل الشهري-وأخيرا في المرتبة الرابعة الجنس، وقد بينت نتائج الدراسة إلى أن متغير الدراسة السنة الدراسية کانت من أکثر العوامل المؤثرة على عادات الاستذکار-يليها الجنس-ويأتي في المرتبة الثالثة العمر-وأخيرا في المرتبة الرابعة الدخل الشهري، کما أوضحت نتائج الدراسة بأن الوزن النسبي لاکثر الجوانب إدمان الألعاب الالکترونية کان الجانب الصحي-يليه في المرتبة الثانية الجانب النفسي- ويأتي في المرتبة الثالثة والأخيرة الجانب الاجتماعي، بينما اشارت نتائج الدراسة الى أن الوزن النسبي لاکثر أبعاد عادات الاستذکار لدى طلاب وطالبات المرحلة الثانوية کان الاهتمام بالصحة العامة- يليها في المرتبة الثانية تنظيم العلاقات الأسرية والاجتماعية-في المرتبة الثالثة تهيئة مکان الاستذکار-ويأتي في المرتبة الرابعة تنظيم الوقت والجهد "الجسمي والنفسي"-ويأتي في المرتبة الخامسة طرق وأساليب الاستذکار "مهارات الاستذکار"، وقد عرضت الباحثة بعض التوصيات استنادا الى نتائج البحث الحالي.
 
 
 
Abstract
ADDICTION TO ELECTRONIC GAMES AND EFFECT ON TRADITIONS OF MEMORIZATION AMONG on FAMILY SECONDARY SCHOOL STUDENTS inJeddah
In this study, the researcher aims to uncover the effect of addiction to electronic games over the traditions of memorization. To this aim, the researcher has employed the descriptive analytical approach. Data and information of this study have been satisfied through the use of some tools and instruments specifically designed by the researcher as follows: General Application Form, Scale of Addiction to Electronic Games, and Scale of Memorization Traditions. Basic sample group of the study was composed of an intentional sample group composed of 400 Saudi students of both genders, who are enrolled in the second schools at different grades (first, second and third grade of secondary stage of education) in Jeddah. Appropriate statistical analyses were conducted in order to infer conclusions and verify reliability and credibility of assumptions.
Among the most significant findings concluded by the study are the statistically indicated differences between average marks obtained by members of the sample group in connection with addiction to electronic games according to the variable of gender (sex) in favor of male members. The study further revealed statistically indicated differences between average marks obtained by members of the sample group in connection with memorization traditions according to the variable of gender (sex) in favor of female members. Findings of the study revealed indirect correlation between the topics in the questionnaire concerned with addiction to electronic games (i.e., the psychological, health and social aspects) and the topics of questionnaire concerned with memorization traditions (i.e., time arrangement, physical and psychological efforts, preparation of the place for studying, caring for hygiene; organization of familial and social relations; means and techniques of memorization ‘Skills of Memorization’). However, findings of the study revealed direct correlation between the topics indicated in the questionnaire concerned with addiction to electronic games, the topics indicated in the questionnaire concerned with memorization traditions and some variables of the study (i.e., age, academic level, monthly income of the family). The study further revealed absence of correlation between gender (sex) and the topics indicated in the questionnaire concerned with addiction to electronic games and topics indicated in the questionnaire concerned with memorization traditions. Findings of the study also revealed that the variable of age was the most influencing variable in terms of addiction to electronic games – followed by the academic level/grade, then the monthly income in the third level, and finally gender (sex) in the fourth and final rank. The study concluded that the variable of academic level/grade was among the most influencing factors in connection with traditions of memorization, followed by gender (sex), age and finally the monthly income. The study pointed out that the aspect most influenced by addiction to electronic games was the health aspect, followed by the psychological one and finally the social aspect. It further pointed out the following. The most prevalent topic of memorization traditions among secondary school students–of both genders–were related to hygiene, followed by organization of familial and social relationships, then preparation of the place for studying, management/arrangement of time and effort (physical and psychological effort); and eventually the means and techniques of memorization (i.e., Memorization Skills) in the final and fifth rank. The researcher has presented a number of recommendations based on findings of the study accordingly.