دلالات الصدق والثبات لمقياس قلق الطالب على عينة من طلبة الجامعات في المملکة العربية السعودية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد في القياس والتقويم جامعة طيبة –المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى إعداد صورة عربية لمقياس قلق الطالب الذي أعدّه عصمان وکواتيرز وداونز(Osman, Gutierrez and Downs, 2001 )  والتحقق من دلالات صدقه وثباته. ولتحقيق ذلک تم تطبيق الصورة المعربة من المقياس على عينة مکونة من (1105) طالباً وطالبة اختيروا بالطريقة العشوائية من مختلف الکليات الإنسانية والعلمية في جامعة الملک عبدالعزيز بالمملکة العربية السعودية في العام 2019-2020م. وأظهرت النتائج تمتع المقياس بدلالات صدق مرتفعة وذلک من خلال إيجاد الصدق بدلالة المحک التلازمي بين مقياس قلق الطالب بصورته المعربة ومقياس سبيلبيرجر للقلق بوصفة حالة وسمة وبلغ معامل ارتباط بيرسون (0.713)، وکذلک من خلال حساب صدق البناء (Construct Validity) بإيجاد معامل ارتباط النقطي بيرسون بين الأداة على الفقرات والدرجة الکلية على المقياس وتراوحت معاملات الارتباط ما بين (0.42-0.72) والفقرات والمجال الذي تنتمي وتراوحت معاملات الارتباط ما بين (0.42-0.72) وجميعها ذات دلالة احصائية عند مستوى الدلالة (0.05=α). وبينت نتائج التحليل العاملي وجود عامل واحد يفسر الأداء على المقياس حيث بلغت قيمة الجذر الکامن (0.180) وفسر هذا العامل ما مقداره (0.056) من التباين الکلي للأداء على المقياس. وأسفرت النتائج عن تمتع المقياس بمعاملات ثبات عالية حيث حُسب معامل ثبات الاتساق الداخلي بطريقة "ألفا کرونباخ" وبلغ معامل الثبات للأداة ککل (0.93) ومجالات الأداة تراوحت بين معاملات (0.60- 0.70).
Validity and Reliability Properties of Student General Anxiety Scale among a Sample of Female University Students in Kingdom of Saudi Arabia
Abstract
The aim of the study was to develop an Arab version of the Student General Anxiety Scale prepared by  Osman, Gutierrez and Downs (2001) and to examine its validity and reliability properties. To achieve the aim of the study, the Arab version developed scale was administrated to  a sample of (1105) male and female students selected randomly from the different humanitarian and scientific faculties at King Abdul Azziz University, KSA in the academic year 2019/2020.  The results of the study showed that the scale reported high validity properties using convergent validity with Spilperger  State and Trait Anxiety Scale (r=0.713). Calculating construct validity by finding correlation coefficients between the items and the total scale, correlation coefficient were between (r=0.42) and (r=0.72), while the correlation coefficients between the items and the individual domains ranged between ((r=0.42) and (r=0.72), which are all significant at the significance level (0.05=α). Factor analysis results indicated the Arab version of the Student General Anxiety Scale is one-dimensional containing one factor able to account for performance on the scale as eigenvalues of the scale was (0.180), accounting for (0.056) of the total variance on the scale. As for reliability properties, it was found that the scale reported high reliability using internal consistency (Cronbach alpha), as reliability coefficient for the total scale was (0.93), while these ranged between (0.60) and (0.70) for the individual domains of the scale.

الكلمات الرئيسية