معوقات تمکين المرأة في العمل التي تحد من تعزيز الإبداع لدى المجتمع السعودي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة أم القرى

المستخلص

تستهدف هذه الدراسة إلى التعرف على واقع تمکين المرأة في العمل لدى جامعة أم القرى، والمعوقات التي تحد من الإبداع لدى موظفات جامعة أم القرى، والمقترحات التي تساهم في الإبداع للعمل لدى موظفات جامعة أم القرى، وللفت أنظار المعنيين في جامعة أم القرى إلى ضرورة الوعي بقيمة العمل المبدع وأهمية اکتشاف القدرة والطاقة واستثمارها .
من أجل تحقيق أهداف الدراسة؛ تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي، واقتصرت عينة الدراسة على عينة من الموظفات بجامعة أم القرى  للتعرف على اتجاهاتهن نحو واقع تمکين المرأة فى العمل  وبلغ عددهم (23 )موظفة. وکانت من أهم نتائجها أن العلاقة بين تمکين المرأة في العمل ودورها في تعزيز الإبداع لدى جامعة أم القرى جاء بدرجة کبيرة من وجهة نظر أفراد عينة الدِّراسَة ، حيث جاء المتوسِّط العام للمحور الاول   (3.93) ودرجة موافقة (اوافق )، بانحراف معياري بلغ (0.794)•       والعلاقة بين تمکين المرأة في العمل وبين المعوقات التي تواجهها جاء بدرجة کبيرة من وجهة نظر أفراد عينة الدِّراسَة ، حيث جاء المتوسِّط العام للمحور الثاني (3.93) ودرجة موافقة (اوافق )، بانحراف معياري بلغ (0.997)• والعلاقة بين تمکين المرأة وبين مستوى التعليم جاء بدرجة متوسطة من وجهة نظر أفراد عينة الدِّراسَة ، حيث جاء المتوسِّط العام للمحور الثالث (3.27) ودرجة موافقة (محايد )، بانحراف معياري بلغ (1.11).توصلت الباحثة الي عدة توصيات ومنها توعية المجتمع بأهمية دور المرأة في الإبداع الإداري، وضرورة توفر المعايير و الاجراءات التي تساعد و تمکن المرأة من الإبداع.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Abstract:
This study aims at recognizing the reality of woman empowerment in working at Umm Al Qura University, and the obstacles that limit creativity of female employees at Umm Al Qura University, in addition to attracting the attention of officials at Umm Al Qura University to the necessity of awareness of creative work value, and the importance of discovering and investing ability and power.
In order to achieve the aims of the study, the analytical descriptive approach was used. The sample of the study was limited to a sample of female employees Umm Al Qura University in order to recognize their attitudes towards the reality of woman empowerment at work. Their number was (23) female employees. The main results were that the relationship between woman empowerment and her role in reinforcing creativity at Umm Al Qura University was very strong from the perspective of the individuals of the study sample, as the general mean of the first dimension was (3.93), and an (agree) response score with a (0.794) value of standard deviation. In addition, the relationship between woman empowerment at work and the obstacles that she encounters was so strong, according to the perspective of the individuals of the study sample, as the general mean of the second dimension was (3.93), and an (agree) response score with a (0.997) value of standard deviation. Moreover, the relationship between woman empowerment and level of education was at a moderate degree from the perspective of the individuals of study sample, as the general mean of the third dimension was (3.27), and a (neutral) response score, with a (1.11) value of standard deviation. The researcher concluded many recommendations, such as: the necessity of society awareness of the importance of woman role in the administrative creativity, and the availability of standards and procedures that help and empower woman for creativity.