فاعلية برنامج تدريبي قائم على استراتيجية التصور الذهني في تنمية مهارات الفهم الاستماعي لدى معلمي اللغة العربية بالمرحلة الإعدادية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد مناهج و طرق تدريس اللغة العربية بالمرکز القومي للامتحانات والتقويم التربوي

المستخلص

       استهدف هذا البحث دراسة فاعلية برنامدج تدريبي قائم على استراتيجية التصور الذهني في تنمية مهارات الفهم الاستماعي لدى معلمي اللغة العربية بالمرحلة الإعدادية، واستخدم البحث المنهج شبه التجريبي القائم على المجموعتين، التجريبية التي درست البرنامج، والضابطة التي لم تدرس البرنامج، حيث بلغة المجموعة التجريبية (40) معلمًا ومعلمة، وبلغت المجموعة الضابطة أيضًا (40) معلمًا ومعلمة، واستخدام البحث الحالي مجموعة من الأدوات تمثلت في: استبانة لتحديد مهارات الفهم الاستماعي لدى معلمي اللغة العربية بالمرحلة الإعدادية، واختبار تحصيلي في مهارات الفهم الاستماعي، لقياس الجوانب المعرفية، وأربعة مقاييس متدرجة، مقياس متدرج لقياس مهارات الفهم الاستماعي المباشر، ومقياس متدرج لقياس مهارات الفهم الاستماعي الاستنتاجي، ومقياس متدرج لقياس مهارات الفهم الاستماعي الناقد، ومقياس متدرج لقياس مهارات الفهم الاستماعي الإبداعي، بالإضافة إلى البرنامج التدريبي، ودليل المدرب، وبعد التطبيق القبلي لأدوات البحث، على المجموعتين التجريبية والضابطة، تم تدريس البرنامج للمجموعة التجريبية، ثم التطبيق البعدي لأدوات البحث على المجموعتين التجريبية والضابطة، وحساب الفروق بين المجموعتين، أسفرت النتائج عن الآتي:
-       وجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوى 0.05 في الاختبار التحصيلي الخاص بالجوانب المعرفية لمهارات الفهم الاستماعي لصالح المجموعة التجريبية التي درست البرنامج.
-       وجو فروق دالة إحصائيًا عند مستوى 0.05 في المقياس المتدرج لمهارات الفهم الاستماعي المباشر، لصالح المجموعة التجريبية التي درست البرنامج.
-       وجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوى 0.05 في المقياس المتدرج لمهارات الفهم الاستماعي الاستنتاجي، لصالح المجموعة التجريبية التي درست لبرنامج.
-       وجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوى 0.05 في المقياس المتدرج لمهارات الفهم الاستماعي الناقد، لصالح المجموعة التجريبية التي درست البرنامج. 
-       وجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوى 0.05 في المقياس المتدرج لمهارات الفهم الاستماعي الإبداعي، لصالح المجموعة التجريبية التي درست البرنامج. 
       حيث تؤکد هذه النتائج فاعلية البرنامج التدريبي القائم على استراتيجية التصور الذهني في تنمية مهارات الفهم الاستماعي لمعلمي اللغة العربية بالمرحلة الإعدادية.
 
 
The effectiveness of training program based on mental perception in developing listening comprehension skills to preparatory Arabic language teachers.
By: Dr. Badaway Ahmed Mohamed el- Tayeb
Associate professor of curriculum and methods of teaching Arabic language at the National Centre of Examinations and Educational evaluation.
Abstract
This research aimed at examining the effectiveness of a training program based on mental perception strategy in developing listening comprehension skills to preparatory Arabic language teachers. This research employed the quasi experimental method based on an experimental group (40 teachers) Which studied the program and a control determine listening comprehension skills to research used a group of tools included a questioner to determine listening comprehension skills to preparatory Arabic language teachers. It also included listening comprehension skills achievement test to measure the cognitive aspects. For scaled measures were also included to measure direct listening comprehension skills. There was also a scaled measure to examine detective listening  comprehension skills. There was also a scaled measure to examine detective listening comprehension skills. A scaled measure for testing critical listening comprehension skills, A scaled measure for testing creative listening comprehension skills. In addition to the training program and measure for testing creative listing creative listening comprehension skills. In addition to the training program and the trainer guide. After the pre administration of the research tools to both the experimental and the control group, the program was conducted to the experimental group. Then post administration the control group, the program was conducted to the experimental group. Thin post administration of the research tools to both the experimental and the control group, for the purpose of measuring the differences in data resulted. Results were as follows:

There were statistically significant differences at 0.5 level in the achieverment test to cognitive listening comprehension skills in favour of the experimenta group.
There were statistically significant differences at 0.5 level in the scaled measure of direct listening comprehension skills in favour of the experimental group.
There were statistically significant differences at 0.5 level in the scaled measure of detective listening comprehension skills in favour of the experimental group.
There were statistically significant differences at 0.5 level in the scaled measure of critical listening comprehension skills in favour of the experimental group.
There were statistically significant differences at 0.5 level in the scales meaaure of creative listening comprehension skills in favour of the experimental group.

      All results verified the effectiveness of a training program based on mental perception in developing listening comprehension skills to preparatory Arabic langua