آراء معلمات اللغة العربية بالمرحلة المتوسطة في مدينة مکة المکرمة في صعوبات الکتابة الإبداعية الشائعة لدى طالباتهن

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحثة بجامعة أم القرى - المملکة العربية السعودية

المستخلص

عنوان الدراسة: آراء معلمات اللغة العربية بالمرحلة المتوسطة في مدينة مکة المکرمة في صعوبات الکتابة الإبداعية الشائعة لدى طالباتهن.
هدفت الدراسة إلى تعرف آراء معلمات اللغة العربية بالمرحلة المتوسطة في مدينة مکة المکرمة في صعوبات الکتابة الإبداعية الشائعة لدى طالباتهن، والتحقق من تأثر استجابات المعلمات عينة الدراسة في تحديد الصعوبات تعزى إلى متغيري : (الخبرة، والدورات التدريبية في مجال الکتابة الإبداعية).
ولتحقيق أهداف الدراسة استخدمت الباحثة المنهج الوصفي، وصممت أداتا الدراسة:(قائمة بمهارات الکتابة الإبداعية المناسبة لطالبات المرحلة المتوسطة، واستبانة واشتملت على أربعة مجالات وهي الطلاقة، والمرونة، والأصالة، والإثراء بالتفاصيل في الکتابة الإبداعية)، واشتمل کل مجال على عدد من الصعوبات التي تواجه معلمات اللغة العربية في تنمية المهارة، وقد بلغ عدد الصعوبات (40) صعوبة، وقد تم تطبيق الاستبانة بعد ضبطها وحساب صدقها ومعامل ثباتها على عينة عشوائية بسيطة؛  قوامها (119) معلمة من معلمات اللغة العربية في المرحلة المتوسطة في مدينة مکة، في الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي1436ه- 1437هـ وباستخدام عدد من الأساليب الإحصائية في برنامج الحزم الإحصائية ( (SPSS تم التوصل إلى العديد من النتائج أهمها: تحديد قائمة بمهارات الکتابة الإبداعية المناسبة لطالبات المرحلة المتوسطة، وتوسط درجة الصعوبات التي تواجه معلمات اللغة العربية في تنمية مهارات الکتابة الإبداعية لدى طالبات المرحلة المتوسطة عند مستوى الطلاقة، والمرونة، والأصالة، والإثراء بالتفاصيل، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات استجابات عينة الدراسة في تحديد الصعوبات التي حددتها الدراسة الحالية تعزى إلى متغير (الخبرة، والدورات التدريبية في مجال مهارات الکتابة الإبداعية).وقدمتالدراسةعددامن التوصيات من أهمها: تطوير مقررات اللغة العربية من قبل وزارة التعليم بحيث ترکز أهدافها وأساليب تدريسها على تنمية مهارات الکتابة الإبداعية.واقترحت الدراسة مزيدا من الدراسات المستقبلية، منها: دراسة الاحتياجات التدريبية اللازمة لمعلمات اللغة العربية في مجال الکتابة الإبداعية، واتجاهات المتعلمين نحو الکتابة الإبداعية وسبيل تحسينها في کل مرحلة من مراحل التعليم العام.


 
Abstract

      Study title: The Difficulties of creative writing skills among the intermediate stage students in the city of Makah  from the points of view of their  Arabic language teachers

     The study aimed to identify the difficulties of creative writing skills faced by students in the intermediate stage, from the points of view of their Arabic language teachers and disclose whether there are significant statistical differences between the average responses of the study sample in identifying the difficulties identified by the current study are attributable to the variable of: (experience, training courses in the field of creative writing skills).
 To achieve the aims of the study the researcher used the descriptive approach, and designed the tools for the study: (A List of appropriate creative writing skills for the intermediate stage, that included four skills, which are: fluency, flexibility, originality, Elaboration), and each skill included a number of difficulties that face the Arabic language teachers in developing the skill. The number of difficulties was forty (40), and the questionnaire was applied after justifying its validity and reliability along with its coefficient on a random sample of (119) Arabic language teachers at the intermediate stage school in the city of Makah in the second semester 1436-1437 and using a number of statistical methods by the SPSS program, the study reached to a number of results, most important were:
1) A of list of appropriate creative writing skills was determined, 2) averaging  the difficulty level that face the Arabic language teachers in developing creative writing  skills among the intermediate stage at a level of fluency, flexibility, originality, elaboration, and the lack of statistically significant differences between the average sample study responses in identifying the difficulties identified by the current study due to the variables of (years of experience and training courses in the field of creative writing skills).
 
The study made a number of recommendations including: training courses for students was held to help them gain a creative writing skills and encourage them, and the development of the Arabic language decisions by the Ministry of Education to focus their goals and methods taught to develop their creative writing skills.
 
The study suggested that many of the research work, including: the necessary training requirements for teachers of Arabic in the field of creative writing, and trends educated about creative writing and for improvement in every phase of public education.