برنامج في قصص التراث العماني الممسرحة الرقمية في تنمية مهارات اللغة العربية الشفوية لدى التلاميذ المکفوفين في سلطنة عُمان

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية جامعة عين شمس

المستخلص

عنوان البحث: برنامج في قصص التراث العماني الممسرحة الرقمية في تنمية مهارات اللغة العربية الشفوية لدى التلاميذ المکفوفين في سلطنة عُمان
جهة البحث:  قسم المناهج وطرق التدريس/کلية التربية/جامعة عين شمس
المواد التعليمية والأدوات: قائمة بمهارات اللغة العربية الشفوية واختبار الاستماع واختبار التحدث في مستويي المعرفة التقريرية والمعرفة السلوکية، وقائمة بمعايير وأنواع القصص التراثية العُمانية الممسرحة اللرقمية، وبرنامج قائم على هذه القصص لتنمية اللغة العربية الشفوية لدى تلاميذ الصف التاسع للمکفوفين.
مجموعة البحث: تلاميذ الصف التاسع بمعهد المکفوفين بمسقط بسلطنة عُمان.
Title of the study: A program in the Omani heritage stories that are digitally dramatized to develop the oral Arabic language skills in blind students in sultanate of Oman.
Authority of research: department of methodology & teaching methods/ faculty of education Ain Shams University.
Teaching materials and tools: a list of oral Arabic skills, a listening test, a speaking test in the levels of declarative knowledge and behavioral knowledge, a list of criteria and types of Omani digital theatrical stories, and a program based on these stories to develop the oral Arabic language for ninth grade blind students.
Research Group: Ninth grade pupils at the Institute for the Blind in Muscat, Sultanate of Oman.
The most important results:
-     There is a statistically significant difference between the research group before and after the application of the program in listening skills in favor of post-application.
-     There is a statistically significant difference between the research group before and after the application of the program in speaking skills in favor of post-application.
-     There is a significant correlation between listening skills and speaking skills of the ninth-grade blind students.
-     The program based on the traditional theatrical stories of digital theater is effective in developing oral Arabic skills.