هدفت هذه الدراسة إلى: قياس المرونة المعرفية لدى طالبات الدراسات العليا بجامعة أم القرى، التحقق من مستوى مهارات استشراف المستقبل التعليمي والمرونة المعرفية في ظل نموذج مايکوسا (MICOSA) لدى طالبات الدراسات العليا. ولتحقيق أهداف البحث استخدم المنهج الوصفي التحليلي، وقامت الباحثة ببناء مقياس المرونة المعرفية وبطاقة ملاحظة لإستخدامهم على عينة بلغت (۳1) طالبة من طالبات الدراسات العليا من جامعة أم القرى، وأظهرت نتائج البحث: 1. تمتع طالبات الدراسات العليا في کلية التربية في جامعة أم القرى بمستوى جيد من المرونة المعرفية، 2.امتلاک طالبات الدراسات العليا في کلية التربية في جامعة أم القرى مهارات التفکير واستشراف المستقبل التعليمي وفق نموذج مايکوسا، وفي ضوء نتائج البحث أوصت الدراسة بتدريب أعضاء هيئة التدريس والطالبات على استخدام نموذج لنموذج مايکوسا (MICOSA)، واقترحت إجراء دراسات اخرى حول 21 مهارة لنموذج مايکوسا (MICOSA)، واستشراف المستقبل التعليمي والمرونة المعرفية في سياق مقررات ومؤسسات تعليمية أخرى. الکلمات المفتاحية: استشراف المستقبل التعليمي - المرونة المعرفيه - نموذج مايکوسا (MICOSA)- طالبات جامعة أم القرى. Abstract: the Study: Looking forward to the instruction future and the knowledge flexibility of Umm Al-Qura University students in the light of the (MICOSA) model By: DR. HANIYEH ABDULLAH SIRAJ SAADAWI ASSOCIATE PROFESSOR - COLLEGE OF EDUCATION - UMM AL-QURA UNIVERSITY - KINGDOM OF SAUDI ARABIA This research aims to identify:1- Knowing the cognitive flexibility of female graduate students at Umm Al-Qura University. 2- The extent to which the( MICOSA) model contributes to anticipating future instructional skills and cognitive flexibility among graduate students at Umm Al-Qura University. To achieve the research objectives, the descriptive analytical method was used, and the researcher built a measure of cognitive flexibility and a note card for their use on a sample of (31) female students from Umm Al-Qura University. The results of the research also showed:1. Graduate students in the College of instruction at Umm Al-Qura University enjoy a good level of cognitive flexibility.2. The students of postgraduate studies at the College of instruction at Umm Al-Qura University possess thinking skills according to the (MICOSA) model and foreseeing the instructional future cognitive flexibility. In light of the research results, the following most important recommendations and proposals were reached:1- Holding courses and workshops to help female students acquire the skills of the (MICOSA) model and anticipate the instructional future.2- Conducting other studies on 21 skills of the (MICOSA) model, exploring the instructional future and cognitive flexibility by addressing different courses, multiple variables, and other instructional institutions
سعداوي, هنيه عبد الله سراج. (2020). استشراف المستقبل التعليمي والمرونة المعرفيه لدى طالبات جامعة أم القرى في ضوء نموذج مايکوسا (MICOSA). مجلة القراءة والمعرفة, 20(الجزء الأول 230 ديسمبر), 109-134. doi: 10.21608/mrk.2020.137644
MLA
هنيه عبد الله سراج سعداوي. "استشراف المستقبل التعليمي والمرونة المعرفيه لدى طالبات جامعة أم القرى في ضوء نموذج مايکوسا (MICOSA)". مجلة القراءة والمعرفة, 20, الجزء الأول 230 ديسمبر, 2020, 109-134. doi: 10.21608/mrk.2020.137644
HARVARD
سعداوي, هنيه عبد الله سراج. (2020). 'استشراف المستقبل التعليمي والمرونة المعرفيه لدى طالبات جامعة أم القرى في ضوء نموذج مايکوسا (MICOSA)', مجلة القراءة والمعرفة, 20(الجزء الأول 230 ديسمبر), pp. 109-134. doi: 10.21608/mrk.2020.137644
VANCOUVER
سعداوي, هنيه عبد الله سراج. استشراف المستقبل التعليمي والمرونة المعرفيه لدى طالبات جامعة أم القرى في ضوء نموذج مايکوسا (MICOSA). مجلة القراءة والمعرفة, 2020; 20(الجزء الأول 230 ديسمبر): 109-134. doi: 10.21608/mrk.2020.137644