مدى إسهام معلمات الرياضيات فى تنمية مهارات حل مشکلات تدريس الرياضيات لطالبات التعليم العام

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المدرسة/ المتوسطة الرابعة بعرعر التخصص / بکالوريوس رياضيات الإدارة التعليمية/ الإدارة العامة للتعليم بمنطقة الحدود الشمالية

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على درجة إسهام معلمة الرياضيات في تنمية مهارات حل المشکلة الرياضية لطالبات التعليم العام في الأبعاد التالية (تحديد المشکلة -وضع الخطة - تنفيذ خطة العمل - التحقق من صحة الحل)، اتبعت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، تکوَنَ مجتمع الدراسة من جميع معلمات الرياضيات في المملکة العربية السعودية، حيث اعتمدت الدراسة على طريقة العينة العشوائية البسيطة، وتم أخذ عينة عشوائية بحجم(33) معلمة من معلمات الرياضيات، وتطبيق الدراسة عليهن، وتمثلت أداة الدراسة في الاستبانة للحصول على استجابات أفراد العينة وتکونت من المحاور الأربعة التالية (تحديد المشکلة -وضع الخطة - تنفيذ خطة العمل - التحقق من صحة الحل)، وقد خرجت الدراسة بجملة من النتائج التالية: تراوحت درجات تقدير أفراد العينة على فقرات المحور الأول" فهم المشکلة" بين (78% -94%)، کما بلغت الدرجة الکلية على هذا المحور 89%، تراوحت درجات تقدير أفراد العينة على فقرات المحور الثاني" خطة الحل" بين (72% -91%)، کما بلغت الدرجة الکلية على هذا المحور 84%، تراوحت درجات تقدير أفراد العينة على فقرات المحور الثالث" تنفيذ خطة الحل" بين (76% -91%)، کما بلغت الدرجة الکلية على هذا المحور 84%، تراوحت درجات تقدير أفراد العينة على فقرات المحور الرابع " التحقق من صحة الحل" بين (82% -94%)، کما بلغت الدرجة الکلية على هذا المحور 88%، هناک درجة عالية من إسهام معلمات الرياضيات لمهارات فهم المشکلة في تدريس الرياضيات لطالبات التعليم العام، هناک درجة عالية من إسهام معلمات الرياضيات لمهارات خطة الحل في تدريس الرياضيات لطالبات التعليم العام، هناک درجة عالية من إسهام معلمات الرياضيات لمهارات تنفيذ خطة الحل في تدريس الرياضيات لطالبات التعليم العام، هناک درجة عالية من إسهام معلمات الرياضيات لمهارات التحقق من صحة الحل في تدريس الرياضيات لطالبات التعليم العام، وفي ضوء النتائج السابقة أوصت الدراسة بتدريب المعلمات وهن على رأس عملهن على حل المشکلات وما يتعلق بهن من خطوات ومهارات واستراتيجيات، مع الحفاظ على التوازن بين المحتوى المقدم سواء نظرياً أو تطبيقياً أثناء التدريب، والحرص على تعزيز وتکوين اتجاهات إيجابية لدى المعلمات والطالبات حول حل المشکلات الرياضية، وذلک بنشر ثقافة حل المشکلات وتبيان أهميتها ودورها الإيجابي في حياة الفرد والمجتمع على السواء.
Abstract
The current study aimed to identify the contribution levels of the female mathematics teachers in developing the problem-solving skills for general education students in the dimensions of (Defining the problem, developing a plan, implementing the plan, validating the solution). The study followed the descriptive-analytical method. The study's population consisted of all math teachers in the Kingdom of Saudi Arabia; where the study relied on the method of simple random selection and chose (33) math teachers. The researcher chose the questionnaire the study's instrument to obtain the sample's responses. The questionnaire consisted of the following four axes (Defining the problem, developing a plan, implementing the plan, validating the solution). The study came out with a number of conclusions: The sample's estimation levels on the first axis "Defining the problem" ranged between (78-94%); where the total score on this axis reached 89%. The sample's estimation levels on the second axis "Developing a plan" ranged between (72-91%); where the total score on this axis reached 84%. The sample's estimation levels on the third axis "implementing the plan" ranged between (76-91%); where the total score reached 84%. The sample's estimation levels on the fourth axis "Validating the solution" ranged between (82-94%); where the total score on this axis reached 88%. There is a high degree of contribution from the mathematics teachers to the skills of acknowledging and understanding the problem in teaching mathematics to the general education's female students. In light of the previous results, the study recommended the training of the female teachers in the field of problem-solving skills and strategies; while maintaining a balance between the content provided, both theoretical and practical, during training. In addition, ensure and build positive trends among female teachers and students on solving mathematical problems through disseminating such skill and demonstrating its importance and positive role in the life of the individual and society alik

الكلمات الرئيسية