لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة بدولة الکويت برنامج مقترح في العلوم قائم على نظرية " تريز" لتنمية الجدل العلمي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

معلم علوم بوزارة التربية الکويتية

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية الي الکشف عن فاعلية برنامج مقترح في العلوم قائم على نظرية تريز لتنمية الجدل العلمي والتحصيل المعرفي  لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة بدولة الکويت ، ولتحقيق أهداف الدراسة قامت الباحثة ببناء البرنامج المقترح وعرضه على مجموعة من السادة المحکمين والتأکد من صلاحية استخدامه، کما قامت الباحثة بتطوير مقياس مهارات الجدل العلمي (Ryu & Sandoval) واختبار التحصيل المعرفي من إعداد الباحثة.
وقد طبقت أدوات الدراسة على عينة مکونة من (٤٦) طالبة من الصف السادس المتوسط،  مقسمة إلى مجموعتين المجموعة التجريبية مکونة من (٢٣) طالبة والمجموعة الضابطة والمکونة من  (٢٣) طالبة.
وأشارت نتائج الدراسة إلى فاعلية البرنامج المقترح في العلوم القائم على نظرية " تريز"  "TRIZ في تنمية مهارات الجدل العلمي (تقديم الادعاء – تقديم الدليل  - تقديم التبرير) لدى تلميذات الصف السادس المتوسط.
وقد أوصت الباحثة بضرورة إعادة النظر في تخطيط مناهج العلوم بالمرحلة المتوسطة بحيث تعمل على تنمية مهارات الجدل العلمي وتدريب معلمي العلوم على مبادئ نظرية تريز وتطوير برامج إعداد المعلم في ضوء مبادئ نظرية تريز.
The main objective of the study was to reveal the effectiveness of a proposed program in science based on the theory of "TRIZ" to develop the scientific argumentation and cognitive achievement among students of the intermediate stage in Kuwait. To achieve the objectives of the study, the researcher built the proposed program and presented it to a group of judges to ensure its validity of use; researcher also developed a scale of (Ryu & Sandoval) to measure skills of scientific argumentation, the study also based on a cognitive achievement test prepared by the researcher. The study tools were applied to a sample of (46) students from the eighth grade, divided into two groups: experimental group (23) students and the control group (23) students
The Research results indicated the effectiveness of the proposed program in science based on the theory of "TRIZ" in the development of the skills of scientific debate (introducing claim - provide evidence - provide justification) for students in the first grade of intermediate stage.
The researcher recommended the need to review the planning process of science curricula at the intermediate stage so as to develop the skills of scientific argumentation, training science teachers on the principles of "TRIZ" theory and the development of teacher preparation programs in the scope of the principles of "TRIZ" theory.

الكلمات الرئيسية