برنامج مقترج قائم على التعلم المدمج لتنمية المفاهيم الفقهية والوعى بها لدى طلاب المرحلة الثانوية الأزهرية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

معلم العلوم الشرعية منطقة الشرقية إدارة فاقوس التعليمية الأزهرية

المستخلص

هدفت الدراسة : إلى التعرف فاعلية برنامج قائم على التعلم المدمج لتنمية المفاهيم الفقهية والوعى بها لدى طلاب الصف الأول الثانوى الأزهرى ، ولتحقيق هذا الهدف قام الباحث بإعداد قائمة بالمفاهيم الفقهية اللازمة لطلاب الصف الأول الثانوى الأزهرى، وإعداد برنامج قائم على التعلم المدمج لتنمية المفاهيم الفقهية والوعى بها  
أدوات الدراسة: تمثلت فى اختبار لتنمية المفاهيم الفقيية، ومقياس الوعى بالمفاهيم الفقهية.
عينة الدراسة: تکونت عينة الدراسة من (30 ) طالبا من طلاب الصف الاول الثانوى الأزهرى بمعهد بنين الصالحية الجديدة ع/ث التابع لمنطقة الشرقية الأزهرية – إدارة فاقوس التعليمية الأزهرية .
نتائج الدراسة:
- أثبتت الدراسة وجود فرق دال إحصائيا "عند مستوى (5 0 .0 ) بين متوسطى درجات الطلاب فى التطبيق القبلى ودرجاتهم فى التطبيق البعدى فى اختبار المفاهيم الفقهية لصالح التطبيق البعدى .
- کما أثبتت الدراسة وجود فرق دال إحصائيا " عند مستوى (5 0 .0 ) بين متوسطى درجات الطلاب فى التطبيق القبلى ودرجاتهم فى التطبيق البعدى فى مقياس الوعى بالمفاهيم الفقهية لصالح التطبيق البعدى .
- کما أثبتت الدراسة فعالية البرنامج القائم على التعلم المدمج فى تنمية المفاهيم الفقهية والوعى بها لدى طلاب الصف الأول الثانوى الأزهرى .
 
 
 
 
 
Abstract
This study aimed to investigate the effect of blended learning on first secondary students concepts of jurisprudence and Awareness of it  . The sample of the study consisted of (30) students as the experimental The group was chosen from AS Salheia secondary institute for boys , where the researcher works as a teacher of the first secondary graders. A blended learning program was used in teaching the experimental group in the second term of the academic year (2018-2019). The instruments are a test concepts of jurisprudence with (80) items designed and validated to be used as a pre and post-test ,and  an Awareness scale used to measure students’ Awareness .The hypotheses were accepted .The results of the study  showed that there were statistically significant differences between the mean scores of the experimental group on the post test of concepts of jurisprudence, students' Awareness. Also, the results revealed that  the Blended Learning program has a positive influence on concepts of jurisprudence and students' Awareness of it . Based on the findings, the study recommended the necessity of using the blended learning program to enhance concepts of jurisprudence for any other graders. It was also suggested that further research should be conducted on the effect of blended learning on other subject.
Key words :  Blended learning , concepts of jurisprudence , students ' Awareness, secondary Stage

الكلمات الرئيسية