الاحتياجات التدريبية للقيادات التربوية في مدارس تطوير بمدينة تبوک

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحث ماجستير إدارة وتخطيط تربوي

المستخلص

    هدفت الدراسة إلى تحديد الاحتياجات التدريبية للقيادات التربوية في مدارس تطوير بمدينة تبوک, والکشف عن مدى وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغيرات (المسمى الوظيفي, الجنس, سنوات الخبرات, الدورات التدريبية في مجال التطوير, المؤهل العلمي, ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم الباحث المنهج الوصفي المسحي وتم الاعتماد على الاستبانة کأداة لجمع البيانات؛ وتم توزيعها على جميع قادة ووکلاء مدارس تطوير بمدينة تبوک والبالغ عددهم (159), وبعد المعالجة الإحصائية باستخدام المتوسطات الحسابية، والانحرافات المعيارية، توصلت الدراسة إلى عدة نتائج من أبرزها:
     مجتمع الدراسة موافقون بدرجة (متوسطة) على جميع مجالات الاحتياجات التدريبية في للقيادات التربوية في مدارس تطوير بمدينة تبوک، حيث بلغ المتوسط العام لموافقتهم على جميع مجالات الاحتياجات التدريبية للقيادات التربوية في مدارس تطوير بمدينة تبوک (2.30 من 3.00)، وأنهم موافقون بدرجة (عالية) على الاحتياجات التدريبية في المجال المهني للقيادات التربوية في مدارس تطوير بمدينة تبوک، وأنهم موافقون بدرجة (عالية) على الاحتياجات التدريبية في المجال الفني للقيادات التربوية في مدارس تطوير بمدينة تبوک، وأنهم موافقون بدرجة (متوسطة) على الاحتياجات التدريبية في مجال التقويم الذاتي للقيادات التربوية في مدارس تطوير بمدينة تبوک, وأنهم موافقون بدرجة (متوسطة) على الاحتياجات التدريبية في مجال الشراکة المجتمعية للقيادات التربوية في مدارس تطوير بمدينة تبوک, وأنهم موافقون بدرجة (متوسطة) على الاحتياجات التدريبية في مجال المتغيرات المحلية والعالمية للقيادات التربوية في مدارس تطوير بمدينة تبوک, وتبين وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05) في متوسطات استجابات مجتمع الدراسة من القادة التربويين، وأفراد مجتمع الدراسة من وکلاء المدارس، حول جميع الاحتياجات التدريبية للقادة التربويين وکذلک الدرجة الکلية لها لصالح أفراد مجتمع الدراسة من القادة التربويين, ووجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05) في متوسطات استجابات مجتمع الدراسة من ذوي الخبرة أقل من 5 سنوات، وأفراد مجتمع الدراسة من ذوي الخبرة من 5 سنوات فأکثر، حول جميع الاحتياجات التدريبية للقادة التربويين وکذلک الدرجة الکلية لها لصالح أفراد مجتمع الدراسة من ذوي الخبرة من 5 سنوات فأکثر, ووجود فروق ذات دلالة إحصائية في متوسطات استجابات أفراد مجتمع الدراسة نحو جميع الاحتياجات التدريبية للقادة التربويين وکذلک الدرجة الکلية لها تعزى لمتغير الدورات التدريبية في مجال التطوير لصالح أفراد مجتمع الدراسة من الذين حصلوا على 5 دورات فأکثر, کما تبين أنه لايوجد فروق ذات دلالة إحصائية في متوسطات استجابات مجتمع الدراسة حول جميع الاحتياجات التدريبية للقادة التربويين وکذلک الدرجة الکلية لها باختلاف متغير الجنس و المؤهل العلمي, 
Abstract
The purpose of this study is to identify training needs for educational leadership development schools city of Tabuk, and detect significant differences attributable to ahasaiaeh variables (job title, gender, years of experience, training courses in the development, qualification, in order to achieve the objectives of the study the researcher used descriptive survey done on the questionnaire as a tool for data collection and distributed to all the leaders and agents of development school of Tabuk (159) , After statistical treatment using arithmetic averages, standard deviations, the study found multiple results:
School community agree (medium) on all areas of training needs in the educational leadership development schools Tabuk city, where the average year for agreeing to all areas of training needs for educational leadership development schools Tabuk City (2.30 from 3.00), they agree with degrees (high) on the training needs in the professional field of educational leadership development schools city of Tabuk, they agree with degrees (high) on the training needs in the area of educational leadership development schools city of Tabuk, they agree (medium) on training needs In the field of educational leadership self calendar in Tabuk city development schools, and they agree (medium) on training needs in the field of community partnership for educational leadership development schools city of tabouk, and they agree (medium) on training needs in the field of local and global variables for educational leadership development schools Tabuk city, statistically significant differences were found when the level indication (0.05) in average study responses from educators, leaders and members of community schools, agents study about all the training needs of educators and leaders as well as class Her college for the study of community leaders, educators, and statistically significant differences at the level indication (0.05) in average study responses experienced less than 5 years and study personnel with experience of five years or more, about all the training needs of educators and leaders as well as her college class for study members with experience of 5 years or more , And statistically significant differences in average study community responses to all training needs of educators and leaders as well as her college class due to variable training courses in development for the study of community members who have received 5 or more courses, it turns out that there are no statistically significant differences in average study responses on all training needs of educators and leaders as well as her college degree in different heterosexual and qualification.
In the light of the findings of the study recommends that need attention to educational leaders training schools to all areas of school work, and the need to assess the level of job performance of school leaders periodically, and create a management or specialist assigned Commander nominated schools to participate in training courses and programmes according to their professional and administrative, and research on constraint to leaders of schools on administrative duties and provide solutions commensurate with reality and possibilities , And coordination with the faculties of education in universities to set up training programs for school leaders.

الكلمات الرئيسية