A Teaching Model Based On the Theory of Semantic Disciplines to Develop Comprehension Listening Skills for Speakers of Other Languages Who Study Arabic. Dr. Sayed Ragab Mohamed Ibrahim: lecturer of curriculum & Instruction, Faculty of Education, Ain Shams University. This study aimed at designing a teaching model based on some of the guidance of the semantic discipline theory to develop comprehension listening skills for speakers of other languages who study Arabic in the intermediate level. The problem of the study can be summarized in the weakness of comprehension listening skills for intermediate level students because of the lack of modern guidance and theories which may contribute to develop these skills. Therefore, this study aimed at designing a teaching model which may contribute to develop comprehension listening skills for those students as well as measuring its effectiveness through designing a listening test that measures comprehension levels. The teaching model was applied to a sample of speakers of other The most important results reached by languages who study Arabic. the study represented in the effectiveness of the teaching model in developing comprehension listening skills for intermediate level students in listening text comprehension discipline skills at the levels of utterances and their meanings, the general meanings and detailed meanings, the stylistic meanings and the implicit semantic meanings. Comprehension Listening - Semantic Disciplines : key words Skills
إبراهيم, سيد رجب محمد. (2019). نموذج تدريسي قائم علي نظرية الحقول الدلالية لتنمية مهارات الفهم الاستماعي لدي دارسي اللغة العربية الناطقين بغيرها. مجلة القراءة والمعرفة, 19(العدد 209 مارس الجزء الأول), 15-62. doi: 10.21608/mrk.2019.98901
MLA
سيد رجب محمد إبراهيم. "نموذج تدريسي قائم علي نظرية الحقول الدلالية لتنمية مهارات الفهم الاستماعي لدي دارسي اللغة العربية الناطقين بغيرها", مجلة القراءة والمعرفة, 19, العدد 209 مارس الجزء الأول, 2019, 15-62. doi: 10.21608/mrk.2019.98901
HARVARD
إبراهيم, سيد رجب محمد. (2019). 'نموذج تدريسي قائم علي نظرية الحقول الدلالية لتنمية مهارات الفهم الاستماعي لدي دارسي اللغة العربية الناطقين بغيرها', مجلة القراءة والمعرفة, 19(العدد 209 مارس الجزء الأول), pp. 15-62. doi: 10.21608/mrk.2019.98901
VANCOUVER
إبراهيم, سيد رجب محمد. نموذج تدريسي قائم علي نظرية الحقول الدلالية لتنمية مهارات الفهم الاستماعي لدي دارسي اللغة العربية الناطقين بغيرها. مجلة القراءة والمعرفة, 2019; 19(العدد 209 مارس الجزء الأول): 15-62. doi: 10.21608/mrk.2019.98901