الخصائص السيكومترية لمقياس التفاؤل الأكاديمي لدى عينة من طالبات المرحلة الثانوية بدولة الكويت .

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية التربية - جامعة عين شمس

10.21608/mrk.2025.460136

المستخلص

     استهدف الدراسة إعداد مقياس التفاؤل الأكاديمي لدى طالبات الصف الأول الثانوي بدولة الكويت والتحقق من خصائصه السيكومترية من صدق وثبات ، تكونت عينة الدراسة من (377) طالبة من طالبات الصف الأول الثانوي تراوحت أعمارهن الزمنية بين (15- 16) سنة بمدرسة ٢٥ فبراير - ثانوية بنات التابعة لإدارة حولى التعليمية بمتوسط عمرى قدره (15.47) سنة ، وانحراف معيارى قدره (0.52) وكان الهدف من العينة التحقق من الخصائص السيكومترية لأداة الدراسة ، استخدمت الباحثة لحساب الصدق : صدق المفردات ، وصدق البنية ( التحليل العاملى التوكيدى ) ، ولحساب الثبات استخدمت : ثبات المفردات ، وثبات المقياس بطريقتى الفاكرونباخ والتجزئة النصفية ، بالإضافة إلى الاتساق الداخلي، وتوصلت نتائج الدراسة إلى أن المقياس يتمتع ببنية عاملية مكونة من ثلاثة أبعاد ( ثقة الطلاب في أعضاء هيئة التدريس (المعلمين) ، والدعم الأكاديمي ، والفعالية الذاتية ) ، كما تمتع المقياس بثبات مرتفع حيث بلغت قيمة ألفا كرونباخ للمقياس ككل (0.88) ، وطريقة والتجزئة النصفية (0.86)، وتميز أيضا باتساق داخلى مرتفع .
     The research aimed to prepare a scale of academic optimism among first-year secondary school students in the State of Kuwait and to verify its psychometric properties of validity and reliability. The study sample consisted of (377) first-year secondary school students whose ages ranged between (15-16) years at the 25 February School - Girls Secondary School affiliated with Hawalli Educational Administration with an average age of (15.47) years and a standard deviation of (0.52) and the aim of the sample was to verify the psychometric properties of the study tool. The researcher used to calculate validity: item validity, and structure validity (confirmatory factor analysis), and to calculate stability she used: item validity, and scale validity using the Cronbach's alpha and split-half methods, in addition to internal consistency. The results of the study showed that the scale has a factor structure consisting of three dimensions (students’ confidence in faculty members (teachers), academic support, and self-efficacy). The scale also enjoyed high reliability, as the Cronbach’s alpha value for the scale as a whole reached (0.88), and the split-half method (0.86). It was also characterized by high internal consistency.

الكلمات الرئيسية