بيئة تعلم قائمة على النظرية الموحدة لقبول واستخدام التكنولوجيا لتنمية مهارات إنتاج الفيديوهات التعليمية التفاعلية لدي طلبه كليه التربية .

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية التربية -جامعة الزقازيق

المستخلص

هدف البحث الحالي إلي التعرف علي فاعلية بيئة تعلم قائمة علي النظرية الموحدة لقبول التكنولوجيا لتنمية مهارات إنتاج الفيديوهات التعليمية التفاعلية لدي طلبة كلية التربية جامعة الزقازيق، ولتحقيق أهداف البحث تم استخدام المنهج الوصفي في جمع الأدبيات والدراسات السابقة، والمنهج التجريبي ذو التصميم شبه التجريبي القائمة علي المجموعة الواحدة ،و تكونت عينة البحث من (30) طالب وطالبة من طلاب الفقرة الثانية شعبة أساسي علوم مميز بكلية التربية جامعة الزقازيق، حيث تعرضوا للمعالجة التجريبية باستخدام البيئة التشاركية القائمة علي النظرية الموحدة لقبول واستخدام التكنولوجيا، وتمثلت أدوات البحث في الاختبار التحصيلي لقياس الجانب المعرفي لمهارات انتاج الفيديوهات التعليمية التفاعلية ، وبطاقة ملاحظة لقياس الجانب الأدائي لتلك المهارات، وبعد التأكد من صدق وثبات أدوات البحث تم تطبيقهم قبليا وبعديا علي عينة الدراسة ثم رصد البيانات ومعاجلتها احصائيا، وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي باختبار التحصيلي وبطاقة الملاحظة لمهارات انتاج الفيديوهات التعليمية التفاعلية  لصالح التطبيق البعدي، وقد أوصى البحث  بضرورة إعادة تصميم المقررات التربوية لتتضمن وحدات تدريبية تعتمد على إنتاج الفيديوهات التعليمية التفاعلية باستخدام تقنيات حديثة تدعم التعلم التشاركي.
The current study aimed at investigating the effectiveness of a collaborative environment based on unified theory of acceptance and use of technology to develop interactive instructional videos production skills and learning enjoyment of Faculty of Education special programs students. The descriptive curriculum was utilized to survey literature and previous studies. The quasi-experimental design (one group study) was adopted. Thirty students, enrolled in the second year, basic science section, new programs, faculty of Education, Zagazig University, were nominated to be the study participants. The study group was taught utilizing the collaborative environment based on unified theory of acceptance and use of technology. The study instruments were: an achievement test to assess the cognitive aspect of the interactive instructional videos production skills, an observation checklist to assess the practical aspect of the skills, and a scale of learning enjoyment. These instruments were pre-and post-administered to the study group after verifying their validity and reliability. Data was collected and treated statistically. The study results revealed that there were statistically significant differences between the mean scores of the study group students in the pre and post administrations of the achievement test, observation checklist and learning enjoyment scale. The study recommended redesigning the educational courses to involve training units based on producing interactive instructional videos via utilizing new techniques that support the collaborative learning.
 

الكلمات الرئيسية