استراتيجية مقترحة قائمة على المنهج السيميائي الإشاري لتنمية مهارات التذوق الأدبي في اللغة العربية لدى تلاميذ الحلقة الثانية من التعليم الأساسي .

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية التربية – جامعة عين شمس

المستخلص

هدف البحث: هدف هذا البحث إلى تنمية مهارات التذوق الأدبي في اللغة العربية لدى تلاميذ الحلقة الثانية من التعليم الأساسي من خلال استراتيجية مقترحة قائمة على المنهج السيميائي الإشاري، وتكونت مجموعة البحث من (30) تلميذة، تم تطبيق الاستراتيجية المقترحة القائمة على المنهج السيميائي الإشاري واختبار مهارات التذوق الأدبي عليهم قبلي / بعدي.
     وتضمنت مواد المعالجة التجريبية: كتاب أنشطة التلميذ، وتم صياغته في ضوء الاستراتيتجية المقترحة القائمة على المنهج السيميائي الإشاري، ودليل المعلم يتضمن الخطوات الإجرائية لعرض وتقديم موضوعات النصوص الشعرية المقترح تدريسها لأفراد مجموعة البحث، وتضمنت أدوات البحث: اختبار مهارات التذوق الأدبي، وتم استخدام المنهج التجريبي ذو التصميم شبه التجريبي ذات المجموعة الواحدة مع تطبيق اختبار مهارات التذوق الأدبي قبلي / بعدي.
وأسفرت نتائج البحث:

وجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى دلالة 01، بين متوسطي درجات أفراد مجموعة البحث في التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار مهارات التذوق الأدبي كدرجة كلية، لصالح التطبيق البعدي.
وجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى دلالة 01، بين متوسطي درجات أفراد مجموعة البحث في التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار مهارات التذوق الأدبي من حيث الجانب اللغوي كدرجة كلية ومهارات فرعية كل على حدة، لصالح التطبيق البعدي.
وجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى دلالة 01، بين متوسطي درجات أفراد مجموعة البحث في التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار مهارات التذوق الأدبي من حيث الجانب الفكري كدرجة كلية ومهارات فرعية كل على حدة، لصالح التطبيق البعدي.
وجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى دلالة 01، بين متوسطي درجات أفراد مجموعة البحث في التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار مهارات التذوق الأدبي من حيث الجانب العاطفي كدرجة كلية ومهارات فرعية كل على حدة، لصالح التطبيق البعدي.
وجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى دلالة 01، بين متوسطي درجات أفراد مجموعة البحث في التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار مهارات التذوق الأدبي من حيث الجانب البلاغي كدرجة كلية ومهارات فرعية كل على حدة، لصالح التطبيق البعدي.
فاعلية الاستراتيجية المقترحة القائمة على المنهج السيميائي الإشاري في تنمية مهارات التذوق الأدبي، لدى تلاميذ الحلقة الثانية من التعليم الأساسي.

This research aimed to develop literary appreciation skills in the Arabic language among students in the second cycle of basic education through a proposed strategy based on the semiotic-indicative approach. The research group consisted of (30) female students. The proposed strategy based on the semiotic-indicative approach was applied and literary appreciation skills were tested on them before/after.
The experimental treatment materials included: a student activity book, which was formulated in light of the proposed strategy based on the semiotic-indicative approach, and a teacher’s guide that includes the procedural steps for presenting and introducing the topics of the poetic texts proposed to be taught to the members of the research group. The research tools included: a literary appreciation skills test. The experimental approach was used with a quasi-experimental design with a single group, with the application of a pre/post literary appreciation skills test.
The research results showed:

There is a statistically significant difference at a significance level of 0.01, between the average scores of the research group members in the pre- and post-applications of the literary appreciation skills test as a total score, in favor of the post-application.

 

There is a statistically significant difference at a significance level of 0.01 between the average scores of the research group members in the pre- and post-applications of the literary appreciation skills test in terms of the linguistic aspect as a total score and sub-skills each separately, in favor of the post-application.
There is a statistically significant difference at a significance level of 0.01 between the average scores of the research group members in the pre- and post-applications of the literary appreciation skills test in terms of the intellectual aspect as a total score and sub-skills each separately, in favor of the post-application.
There is a statistically significant difference at a significance level of 0.01 between the average scores of the research group members in the pre- and post-applications of the literary appreciation skills test in terms of the emotional aspect as a total score and sub-skills each separately, in favor of the post-application.
There is a statistically significant difference at a significance level of 0.01 between the average scores of the research group members in the pre- and post-applications of the literary appreciation skills test in terms of the rhetorical aspect as a total score and sub-skills each separately, in favor of the post-application.
The effectiveness of the proposed strategy based on the semiotic-indicative approach in developing literary appreciation skills among students in the second cycle of basic education. Keywords: semiotic-indicative approach, literary appreciation, students in the second cycle of basic education.

 

الكلمات الرئيسية