نوع المستند : المقالة الأصلية
المؤلف
كلية التربية - جامعة عين شمس
المستخلص
هدفت الدراسة الى تحديد صيغة جديدة لمنظومة التعليم قبل الجامعي في ضوء متطلبات مجتمع مابعد الحداثه,وكيفيية تحويل ذلك الى واقع عملي ملموس,وذلك من خلال تحديث المناهج التعليمية وإدخال التكنولوجيا في التعليم وتطوير أساليب تعليمية مبتكرة، بالإضافة إلى تدريب المعلمين وتطوير قدراتهم.ومن المهم أيضًا توفير بيئة تعليمية محفزة وتحفيز الطلاب على التعلم الذاتي وتنمية مهاراتهم الحياتية,وهذا بدوره يملى على النظام التربوى نقلة نوعية في برامجه ومناهجه وأساليبه، وفي أهدافه وما يرتبط بذلك من سياسات إجراءات ومعايير للجودة والاعتمادية في ضوء متغيرات عالم ما بعد الحداثة من أجل تسديد خطاه وتصحيح مسيرته لاسيما من اجل خدمة الإنسان وتحقيق سعادته وبالتالي من اجل الإصلاح وغرس القيم والمبادئ الإنسانية,واستخدمت الباحثة المنهج الوصفى التحليلي لمناسبته لموضوع البحث ,حيث قدمت الباحثة مجموعة من الخطوات المنهجية تشمل علي عرض ) الفلسفة ، وأهداف ، ومرتكزات ، ومتطلبات،,منطلقات وآليات تحقيق ذلك) ,وتوصلت نتائج الدراسة الى ان مجتمع مابعد الحداثه يقوم علي توجيهات تربوية فكرية تجعله الاكثر مناسبة لمتطلبات اصلاح التعليم فى الوقت الراهن.
The study aimed to determine a new formula for the pre-university education system in light of the requirements of the post-modern society, and how to transform this into a tangible practical reality, through updating educational curricula, introducing technology in education, and developing innovative educational methods, in addition to training teachers and developing their capabilities. It is also important to provide a stimulating educational environment and motivate students to self-learning and develop their life skills. This, in turn, dictates a qualitative shift in the educational system in its programs, curricula, and methods, and in its objectives and the associated policies, procedures, and standards of quality and accreditation in light of the variables of the post-modern world in order to guide its steps and correct its path, especially in order to serve humanity and achieve its happiness, and thus for reform and instilling human values and principles. The researcher used the descriptive analytical approach because it is appropriate for the research topic, as the researcher presented a set of methodological steps that include presenting (philosophy, objectives, foundations, requirements, starting points and mechanisms for achieving this). The results of the study concluded that the post-modern society is based on intellectual educational directives that make it the most Suitable for the requirements of current education reform