فاعلية بيئة تدريبية ذكية قائمة على روبوت الدردشة التفاعلية (Chatbot) في تنمية مهارات تصميم مواقع الويب التعليمية لدى معلمي المرحلة الابتدائية .

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية التربية – جامعة الزقازيق

المستخلص

  هدف البحث الحالي إلى تقصي فاعلية بيئة تدريبية ذكية قائمة على روبوت الدردشة التفاعلية (Chatbot) في تنمية مهارات تصميم مواقع الويب التعليمية لدى معلمي المرحلة الابتدائية ، وتكونت عينة البحث من (35) معلمًا من معلمي المرحلة الابتدائية بإدارة شرق الزقازيق التعليمية التابعة لمحافظة الشرقية، وتم وضعهم في مجموعة تجريبية واحدة ، واستخدمت الباحثة المنهج التجريبي، وتمثلت أدوات البحث في (اختبار تحصيلي للجوانب المعرفية لمهارات تصميم مواقع الويب التعليمية ، بطاقة ملاحظة الجوانب الأدائية لمهارات تصميم مواقع الويب التعليمية ، وبطاقة تقييم المنتج)، وتوصلت نتائج البحث إلى أنه يوجد فرق دال إحصائياً عند مستوى (0.000) بين متوسطي درجات مجموعات البحث التجريبية من معلمي المرحلة الابتدائية في التطبيقين (القبلي والبعدي) للاختبار التحصيلي للجوانب المعرفية لمهارات تصميم مواقع الويب التعليمية في كل جانب من جوانبه وفي الاختبار ككل لصالح التطبيق البعدي؛ كما يوجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0,000) بين متوسطي درجات مجموعات البحث التجريبية من معلمي المرحلة الابتدائية في التطبيقين (القبلي والبعدي) لبطاقة ملاحظة الجوانب الأدائية لمهارات تصميم مواقع الويب التعليمية في كل مهارة من مهاراتها وفي البطاقة ككل لصالح التطبيق البعدي؛ ؛ كما يوجد فرق دال إحصائياً عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات مجموعات البحث التجريبية من معلمي المرحلة الابتدائية في التطبيق البعدي لبطاقة تقييم المنتج النهائي الخاصة بمهارات تصميم مواقع الويب التعليمية.
curricula and teaching methods and Educational Technology, , Dr. Walaa Atef Mohamed, Teacher of Curriculum and Teaching Methods and Educational Technology.
The aim of the current research is to investigate The Effectiveness of a Smart Training Environment Based on Chatbot in Developing Educational Web Design Skills of Primary Stage Teachers, The research sample consisted of (35) teachers of Primary Stage in East Zagazig Educational Administration in Sharkia Governorate. They were divided into one experimental group. The researcher used the experimental approach, and the research tools were (an achievement test for the cognitive aspects of Developing Educational Web Design Skills, a note card for the performance aspects of Developing Educational Web Design Skills, and a Product evaluation card), and the research results concluded that there is a significant Statistical difference at the level of (0.000) between the average scores of the experimental research group of teachers at the primary stage in the two applications (pre and post) of the achievement test for the cognitive aspects of Developing Educational Web Design Skills in each of its aspects and in the test as a whole in favor of the post application. There is also a significant Statistical difference at the level of (0.000) between the average scores of the experimental research group of teachers at the primary stage in the two applications (pre- and post-test) of the card for observing the performance aspects of Developing Educational Web Design Skills in each of its skills and in the card in favor of the post-application. There is also a significant Statistical difference at the level of (0.05) between the average scores of the experimental research group of teachers at the primary stage in the post-application of the Product evaluation card for Developing Educational Web Design Skills.

الكلمات الرئيسية