هدفت الدراسة الحالية إلى خفض الإجهاد المهني لدى عينة من معلمي التعليم الثانوي الفني من خلال برنامج إرشادي للمناعة النفسية. وتكونت عينة الدراسة الأساسية من (70) معلمًا من الجنسين بمدارس التعليم الثانوي الفني بمحافظة دمياط بجمهورية مصر العربية، بمتوسط عمر زمني (48.698) وانحراف معياري (0.796) سنة؛ مقسمين إلى مجموعتين أحدهما تجريبية والأخرى ضابطة قوام كل منها (35) معلمًا ومعلمة، وبتطبيق مقياس الإجهاد المهني لدى معلمي التعليم الثانوي الفني، إضافة إلى البرنامج الإرشادي المستند إلى المناعة النفسية لدى معلمي التعليم الثانوي الفني وهما من إعداد/ الباحثة؛ أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية لدى أفراد المجموعة التجريبية على القياسين القبلي والبعدي لصالح القياس القبلي في الإجهاد المهني، ووجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات أداء أفراد المجموعتين التجريبية والضابطة لصالح أفراد المجموعة الضابطة على القياس البعدي في الإجهاد المهني تعزى للبرنامج الإرشادي؛ الأمر الذي يشير إلى فعالية البرنامج الإرشادي المستند إلى المناعة النفسية في خفض الإجهاد المهني لدى أفراد المجموعة التجريبية من معلمي التعليم الثانوي الفني؛ حيث كان حجم أثر البرنامج الإرشادي كبير، ولم يظهر هذا لدى نظرائهم في المجموعة الضابطة. وفي ضوء ذلك تم طرح عدد من التوصيات والمقترحات التي من شأنها تنشيط مكونات جهاز المناعة النفسية لدى معلمي المدارس الثانوية الفنية من أجل خفض إجهادهم المهني.
The current study aimed to reduce professional stress among a sample of technical secondary education teachers through a psychological immunity guidance program. The primary study sample consisted of (70) male and female teachers in technical secondary education schools in Damietta Governorate, Arab Republic of Egypt, with an average age of (48.698) and a standard deviation of (0.796) years; divided into two groups, one experimental and the other a control group, each consisting of (35) male and female teachers. By applying the professional stress scale for technical secondary education teachers, in addition to the guidance program based on psychological immunity for technical secondary education teachers, both prepared by the researcher; the results showed the presence of statistically significant differences among members of the experimental group on the pre- and post-measurements in favor of the pre-measurement in professional stress, and the presence of statistically significant differences between the performance averages of members of the experimental and control groups in favor of members of the control group on the post-measurement in professional stress attributed to the guidance program; which indicates the effectiveness of the guidance program based on psychological immunity in reducing occupational stress among members of the experimental group of technical secondary education teachers; The impact of the guidance program was significant, while this was not evident among their counterparts in the control group. In light of this, a number of recommendations and proposals were put forward to activate the psychological immune system of technical secondary school teachers in order to reduce their professional stress.
زغلول, الدكتورة/ سحر رمضان. (2025). المناعة النفسية كمدخل إرشادي لخفض الإجهاد المهني لدى عينة من معلمي التعليم الثانوي الفني .. مجلة القراءة والمعرفة, 25(285), 9-50. doi: 10.21608/mrk.2025.441851
MLA
الدكتورة/ سحر رمضان زغلول. "المناعة النفسية كمدخل إرشادي لخفض الإجهاد المهني لدى عينة من معلمي التعليم الثانوي الفني .", مجلة القراءة والمعرفة, 25, 285, 2025, 9-50. doi: 10.21608/mrk.2025.441851
HARVARD
زغلول, الدكتورة/ سحر رمضان. (2025). 'المناعة النفسية كمدخل إرشادي لخفض الإجهاد المهني لدى عينة من معلمي التعليم الثانوي الفني .', مجلة القراءة والمعرفة, 25(285), pp. 9-50. doi: 10.21608/mrk.2025.441851
VANCOUVER
زغلول, الدكتورة/ سحر رمضان. المناعة النفسية كمدخل إرشادي لخفض الإجهاد المهني لدى عينة من معلمي التعليم الثانوي الفني .. مجلة القراءة والمعرفة, 2025; 25(285): 9-50. doi: 10.21608/mrk.2025.441851