هدفت الدراسة إلى التعرف على فاعلية برنامج إرشادي قائم على المقابلة الدافعية في خفض الإدمان الرقمي لدى طالبات المرحلة الثانوية بمدينة بريدة ، واعتمدت الدراسة على المنهج التجريبي ذي التصميم شبة التجريبي ذي المجموعتين الضابطة والتجريبية ، وتكونت عينة الدراسة الأساسية من (24) من طالبات المرحلة الثانوية بمدينة بريدة بمتوسط عمري (16.24) وانحراف معياري (0.78) ممن حصلن على درجة مرتفعة على مقياس الإدمان الرقمي، وتم تقسيم تلك العينة إلى مجموعتين ضابطة وتجريبية بواقع (12) طالبة لكل مجموعة ، وتم الاعتماد على مقياس الإدمان الرقمي (إعداد Dilci,2015) ترجمة الباحثة ، وأسفرت نتائج الدراسة عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطى رتب درجات المجموعة التجريبية من طالبات المرحلة الثانوية في القياسين القبلي والبعدي على مقياس الإدمان الرقمي في الاتجاه الأفضل ، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات طالبات المجموعة التجريبية ورتب درجات طالبات المجموعة الضابطة في القياس البعدي على مقياس الإدمان الرقمي وأبعاده لصالح المجموعة الضابطة ، كما أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات طالبات المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي على مقياس الإدمان الرقمي ، وفي ضوء النتائج تم تقديم عددًا من التوصيات والبحوث المقترحة .
The study aimed to identify the effectiveness of a guidance program based on motivational interviewing in reducing digital addiction among secondary school female students in Buraidah. The study relied on the experimental approach with a quasi-experimental design with two groups, control and experimental. The main study sample consisted of (24) secondary school female students in Buraidah with an average age of (16.24) and a standard deviation of (0.78) who obtained a high score on the digital addiction scale. This sample was divided into two groups, control and experimental, with (12) students for each group. The digital addiction scale (prepared by Dilci, 2015) was relied upon, translated by the researcher. The results of the study showed that there were statistically significant differences between the average ranks of the scores of the experimental group of secondary school female students in the pre- and post-measurements on the digital addiction scale in the better direction, and there were statistically significant differences between the average ranks of the scores of the experimental group female students and the ranks of the scores of the control group female students in the post-measurement on the digital addiction scale and its dimensions in favor of the control group. There were also no significant differences. Statistics between the average ranks of the scores of the experimental group students in the post- and follow-up measurements on the digital addiction scale. In light of the results, a number of recommendations and proposed research were presented.
الحميد, الباحثة/ نبراس بنت عبدالكريم بن عبدالعزيز. (2025). فاعلية برنامج إرشادي قائم على المقابلة الدافعية في خفض الإدمان الرقمي لدى عينة من طالبات المرحلة الثانوية في مدينة بريدة.. مجلة القراءة والمعرفة, 25(284), 61-116. doi: 10.21608/mrk.2025.437206
MLA
الباحثة/ نبراس بنت عبدالكريم بن عبدالعزيز الحميد. "فاعلية برنامج إرشادي قائم على المقابلة الدافعية في خفض الإدمان الرقمي لدى عينة من طالبات المرحلة الثانوية في مدينة بريدة.", مجلة القراءة والمعرفة, 25, 284, 2025, 61-116. doi: 10.21608/mrk.2025.437206
HARVARD
الحميد, الباحثة/ نبراس بنت عبدالكريم بن عبدالعزيز. (2025). 'فاعلية برنامج إرشادي قائم على المقابلة الدافعية في خفض الإدمان الرقمي لدى عينة من طالبات المرحلة الثانوية في مدينة بريدة.', مجلة القراءة والمعرفة, 25(284), pp. 61-116. doi: 10.21608/mrk.2025.437206
VANCOUVER
الحميد, الباحثة/ نبراس بنت عبدالكريم بن عبدالعزيز. فاعلية برنامج إرشادي قائم على المقابلة الدافعية في خفض الإدمان الرقمي لدى عينة من طالبات المرحلة الثانوية في مدينة بريدة.. مجلة القراءة والمعرفة, 2025; 25(284): 61-116. doi: 10.21608/mrk.2025.437206