EFFECTIVENESS OF EXPERIMENTAL PROGRAM TO PROMOTE READING FOR PLEASURE IN SAUDI ARABIA EARLY CHILDHOOD EDUCATION

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

10.21608/mrk.2025.428581

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى تعزيز الدافعية الداخلية لدى أطفال رياض الأطفال للقراءة من أجل المتعة وذلك من خلال تقييم فاعلية تدخل تربوي قائم على خمسة مكونات رئيسية هي: استخدام أجهزة iPad، وإدخال "حقائب القصص" (Story Sacks)، وتوفير كتب ذات جودة عالية، وتوظيف المعلمات أسلوب القراءة الجهرية التفاعلية، وتعزيز الشراكة بين الأسرة والمدرسة في دعم ممارسات القراءة، وقد تكونت عينة الدراسة من 12 طفلًا تم اختيارهم عشوائيًا من ثلاثة صفوف دراسية (KG1، KG2، KG3) في روضة حكومية بمدينة مكة المكرمة، كما شارك في التدخل ست معلمات بالإضافة إلى أولياء أمور الأطفال، واتبعت الدراسة منهجًا نوعيًا في إطار تفسيرّي من خلال تصميم دراسة حالة مؤسسية. امتد البرنامج التدخلي لمدة 12 أسبوعًا، وشمل تنفيذ ورش تطوير مهني للمعلمات وورشة مشتركة مع الأمهات، إضافة إلى تطبيق الأنشطة القرائية داخل الصف وخارجه، واستخدمت الدراسة أدوات جمع بيانات تألفت من: الملاحظة الصفية قبل وبعد التدخل لتتبع التغيرات في سلوك الأطفال أثناء أنشطة القراءة، مقابلات مع المعلمات لاستكشاف آرائهن قبل وبعد التدخل حول ممارسات القراءة ودوافع الأطفال، قابلات مع الأمهات بعد التدخل لرصد التغيرات في الوعي والممارسات القرائية المنزلية، مقابلات مع الأطفال باستخدام أساليب مناسبة لأعمارهم لفهم توجهاتهم ومشاعرهم تجاه القراءة، وقد أظهرت نتائج الدراسة تحسنًا ملحوظًا في تفاعل الأطفال مع أنشطة القراءة وزيادة اندماجهم في القراءة الترفيهية باستخدام الوسائط المختلفة (IPad، حقائب القصص، الكتب المطبوعة). كما لوحظ تطور في ممارسات المعلمات التعليمية وارتفاع مستوى ثقتهن في استخدام القراءة الجهرية التفاعلية. وبيّنت بيانات أولياء الأمور أن ورشة العمل ساهمت في رفع وعي الأمهات، مما أدى إلى تعزيز ممارسات القراءة المشتركة في البيئة المنزلية ساهم في إشباع الاحتياجات النفسية الأساسية للأطفال (الاستقلالية، الكفاءة، والانتماء)، مما أدى بدوره إلى رفع مستوى الدافعية الذاتية للقراءة.، وقد أوصت الدراسة بالاهتمام بتوفير بيئة تعليمية ثرية، وإتاحة حرية الأطفال في اختيار ما يقرأون، ووضعهم أمام تحديات مناسبة، مع وجود الدعم الاجتماعي للأطفال لتعزيز الدافع الذاتي للقراءة من أجل الاستمتاع في مرحلة الطفولة المبكرة.
This study aimed to enhance the intrinsic motivation of kindergarten children in Saudi Arabia to read for pleasure by evaluating the impact of an educational intervention based on five key components: the use of iPads, the introduction of story sacks, the provision of high-quality books, the implementation of interactive read-aloud strategies, and the activation of a home–school partnership, The study was conducted on a sample of 12 children (balanced in gender), randomly selected from three classrooms (KG1, KG2, KG3) in a public kindergarten in Makkah. Additionally, six female teachers and the children’s parents—particularly mothers—were involved in the intervention and accompanying training, Methodology: A qualitative approach was adopted within an interpretive paradigm, using an institutional case study design. The intervention spanned 12 weeks and included professional development workshops for teachers, a joint workshop with mothers, and the implementation of activities both inside and outside the classroom, Data Collection Tools: Classroom observations (pre- and post-intervention) to track changes in children's reading behavior and engagement, Semi-structured interviews with teachers (before and after the intervention) to explore their views on reading and motivation, Interviews with mothers after the program to assess changes in home literacy practices and awareness, Child-friendly interviews to explore the children's feelings and preferences related to reading. Findings: The results revealed that children became more engaged in reading for pleasure and showed greater interaction with reading activities involving iPads, story sacks, and print books. Teachers improved their read-aloud practices and reported increased confidence in using interactive strategies. The workshops also raised mothers’ awareness, which led to more frequent shared reading practices at home, Drawing on Self-Determination Theory (SDT), the study found that the enriched learning environment—offering choice, appropriate challenge, and social support fulfilled children’s psychological needs (autonomy, competence, and relatedness), thereby strengthening their intrinsic motivation to read.

الكلمات الرئيسية