فاعلية استراتيجية قائمة على نظرية ما بعد البنائية لتنمية مهارات القراءة التحليلية في اللغة العربية لدى تلاميذ الحلقة الثانية من التعليم الأساسي .

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية التربية - جامعة عين شمس

المستخلص

تحددت مشكلة البحث في ضعف مهارات القراءة التحليلية لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية، والافتقار إلى تطبيق مداخل علمية حديثة، تتضمن استراتيجيات ملائمة، يمكن توظيفها وفق أسس علمية لتنمية تلك المهارات، وللتصدي لهذه المشكلة يحاول البحث الإجابة عن السؤال الرئيس الآتي:
كيف يمكن إعداد إستراتيجية تدريسية قائمة على نماذج ما بعد البنائية لتنمية مهارات القراءة التحليلية لدى تلاميذ الحلقة الثانية من التعليم الأساسي؟
ويتفرع عن السؤال الرئيس الأسئلة الآتية:

ما مهارات القراءة التحليلية المناسبة لتلاميذ الحلقة الثانية من التعليم الأساسي؟
ما أسس إعداد الاستراتيجية المقترحة القائمة على نظرية ما بعد البنائية لتنمية مهارات القراءة التحليلية في اللغة العربية لدى تلاميذ الحلقة الثانية من التعليم الأساسي؟
ما الاستراتيجية المقترحة القائمة على نظرية ما بعد البنائية لتنمية مهارات القراءة التحليلية في اللغة العربية لدى تلاميذ الحلقة الثانية من التعليم الأساسي؟
ما فاعلية الاستراتيجية المقترحة القائمة على نظرية ما بعد البنائية لتنمية مهارات القراءة التحليلية في اللغة العربية لدى تلاميذ الحلقة الثانية من التعليم الأساسي؟

وقد سار البحث وفقا للخطوات، والإجراءات التالية:
1- تحديد مهارات القراءة التحليلية المناسبة لتلاميذ الصف الثاني الإعدادي.
2- تحديد أسس بناء الاستراتيجية القائمة على نظرية ما بعد البنائية لتنمية مهارات القراءة التحليلية لدى تلاميذ الصف الثاني الإعدادي.
3- بناء الاستراتيجية القائمة على نظرية ما بعد البنائية لتنمية مهارات القراءة التحليلية لدى تلاميذ الصف الثاني الإعدادي.
4- بناء ملاحق هذه الاستراتيجية.
5- تحديد فاعلية الاستراتيجية القائمة على نظرية ما بعد البنائية لتنمية مهارات القراءة التحليلية لدى تلاميذ الصف الثاني الإعدادي.
وقد أظهرت النتائج فاعلية الاستراتيجية القائمة على نظرية ما بعد البنائية التي يقدمها البحث الحالي لتنمية مهارات القراءة التحليلية (تحليل الجانب اللفظي، تحليل الجانب التركيبي، تحليل الجانب الفكري، تحليل الجانب الدلالي) لدى تلاميذ الصف الثاني الإعدادي.
Master's degree in education- Faculty of Education - Department of Curriculum and Teaching Methods.
The research problem is defined as the weakness in analytical reading skills among middle school students and the lack of implementation of modern scientific approaches that include suitable strategies which can be employed based on scientific foundations to develop these skills. To address this issue, the research attempts to answer the following main question:

How can a teaching strategy based on post-constructivist models be developed to enhance analytical reading skills among students in the second cycle of basic education?

The following questions branch out from the main question: -
1. What are the appropriate analytical reading skills for students in the second cycle of basic education?
2. What are the foundations for preparing the proposed strategy based on post-structuralism theory to develop analytical reading skills in the Arabic language among students in the second cycle of basic education?
3. What is the proposed strategy based on post-structuralism theory to develop analytical reading skills in the Arabic language among students in the second cycle of basic education?
4. What is the effectiveness of the proposed strategy based on post-structuralism theory to develop analytical reading skills in the Arabic language among students in the second cycle of basic education?
The research was conducted according to the following steps and procedures:
1- Identifying appropriate analytical reading skills for second-grade preparatory students.
2- Establishing the foundations for creating a strategy based on post-constructivist theory to develop analytical reading skills among second-grade preparatory students.
3- Developing the strategy based on post-constructivist theory to enhance analytical reading skills among second-grade preparatory students.
4- Creating appendices for this strategy.
5- Assessing the effectiveness of the strategy based on post-constructivist theory to develop analytical reading skills among second-grade preparatory students.
-The results have demonstrated the effectiveness of the strategy based on post-constructivist theory proposed by the current research for developing analytical reading skills (analysis of the verbal aspect, analysis of the syntactic aspect, analysis of the intellectual aspect, analysis of the semantic aspect) among second-grade preparatory students.