فاعلية برنامج تدريبي مقترح قائم على التعلم الذاتي في تنمية مهارات انتاج الرسوم التعليمية والتفكير المنتج لدى معلمي العلوم قبل الخدمة .

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية التربية بنين جامعة الأزهر بالقاهرة

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى التعرف على فاعلية برنامج تدريبي مقترح قائم على التعلم الذاتي في تنمية مهارات انتاج الرسوم التعليمية ثنائية الأبعاد، ومهارات التفكير المنتج لدى معلمي العلوم قبل الخدمة، ولتحقيق الهدف قام الباحثان ببناء أدوات البحث وهي قائمة بمهارات انتاج الرسوم التعليمية ثنائية الأبعاد، وقائمة بمهارات التفكير المنتج في الرسوم التعليمية، واختبار تحصيل معرفي، وبطاقة ملاحظة لقياس أداء الدارسين في مهارات انتاج الرسوم التعليمية، واختبار لمهارات التفكير المنتج، وبطاقة تقييم مهارات التفكير المنتج في الرسوم التعليمية ثنائية الأبعاد، وتمثلت مواد المعالجة التجريبية في البرنامج التدريبي المقترح، ودليل للدارسين وفقا لاستراتيجية التعلم الذاتي، وتكونت عينة البحث من(60) دارسا من معلمي العلوم قبل الخدمة والملتحقين بالدبلوم العام في التربية بكلية التربية- جامعة الأزهر، تم تقسيمهم إلى مجموعتين أحدهما تجريبية(30) دارسا، والأخرى ضابطة(30) دارسا، واستخدم الباحثان المنهج التجريبي في التوصل إلى النتائج التي أوضحت وجود فرق دال إحصائيا عند مستوى(0.05) بين متوسطي درجات أفراد المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي للاختبار التحصيلي وبطاقة الملاحظة، واختبار التفكير المنتج، وبطاقة تقييم مهارات التفكير المنتج لصالح المجموعة التجريبية، مما يدل على فاعلية البرنامج التدريبي المقترح في تنمية مهارات انتاج الرسوم التعليمية، ومهارات التفكير المنتج في الرسوم التعليمية ثنائية الأبعاد لدى عينة البحث، وأوصى الباحثان بضرورة الاهتمام بالدمج والتكامل بين العلوم المختلفة، والاستفادة من مجالات التربية الفنية في تصميم برامج تعليمية تدمج بين العلوم والتربية الفنية.
The current research aims to identify the effectiveness of a proposed training program based on self-learning in developing the skills of producing two-dimensional educational graphics and productive thinking skills among pre-service science teachers. To achieve the goal, the researchers built research tools, which are a list of skills of producing two-dimensional educational graphics, a list of skills of productive thinking in educational graphics, a cognitive achievement test, an observation card to measure the performance of students in the skills of producing educational graphics, a test of productive thinking skills, and an evaluation card for the skills of productive thinking in two-dimensional educational graphics. The experimental treatment materials were represented in the proposed training program and a guide for students according to the self-learning strategy. The research sample consisted of (60) students from pre-service science teachers enrolled in the General Diploma in Education at the Faculty of Education - Al-Azhar University. They were divided into two groups, one experimental (30) students, and the other control (30) students. The researchers used the experimental method to reach the results that showed the existence of a statistically significant difference at the level (0.05) between the average scores of the individuals of the experimental and control groups in the post-application of the achievement test and the observation card, the productive thinking test, and the card. Evaluation of productive thinking skills in favor of the experimental group, indicating the effectiveness of the proposed training program in developing the skills of producing educational drawings, and productive thinking skills in two-dimensional educational drawings in the research sample. The researchers recommended the need to pay attention to the integration and integration between different sciences, and to benefit from the fields of art education in designing educational programs that integrate science and art education.
 

الكلمات الرئيسية