هدف البحث الحالي إلى التعرف على فاعلية تصميم بيئة قائمة على الدعائم الإكترونية وأثرها على تنمية مهارات التفكير الشبكي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية ، وتكونت عينة البحث من (80) تلميذاً من تلاميذ مدرسة كفر صقر الإعدادي التابع لإدارة كفر صقر التعليمية بمدرية التربية والتعليم بالشرقية وتم استخدام المنهج الصوفي التحليلي والمنهج التجريبي، التصميم شبه التجريبي ذو المجموعتين المتكافئتين مجموعة ضابطة (تدرس بالطريقة التقليدية) وعددهم 40 تلميذاً ومجموعة تجريبية (تدرس بيئة قائمة على الدعائم الإكترونية) وعددهم 40 تلميذاً، وكانت أدوات البحث كالاتي اختبار معرفي للجانب المعرفي لمهارات التفكير الشبكي ، وبطاقة ملاحظة للجانب الأدائي لمهارات التفكير الشبكي ، وبعد المعالجة التجريبية وتطبيق أدوات البحث قبليا وبعديا تم التوصل إلى النتائج التالية :
توجد فروق ذات دلالة إحصائياً بين متوسطات درجات تلاميذ المجموعتين التجريبية والضابطة عند مستوى دلالة (01,.) في القياس البعدي للاختبار المعرفي ككل لمهارات التفكير الشبكي لصالح المجموعة التجريبية.
توجد فروق ذات دلالة إحصائياً بين متوسطات درجات تلاميذ المجموعتين التجريبية والضابطة عند مستوى دلالة (01‚.) في بطاقة الملاحظة ككل لمهارات التفكير الشبكي لصالح المجموعة التجريبية.
The current research aimed to identify the effectiveness of designing an environment based on electronic supports and its impact on developing network thinking skills among middle school students. The research sample consisted of (80) students from Kafr Saqr Preparatory School affiliated to Kafr Saqr Educational Administration in the Directorate of Education in Sharqia. The analytical Sufi method and the experimental method were used, the quasi-experimental design with two equal groups, a control group (taught in the traditional way) with a number of 40 students and an experimental group (taught in an environment based on electronic supports) with a number of 40 students. The research tools were as follows: a cognitive test for the cognitive aspect of network thinking skills, and an observation card for the performance aspect of network thinking skills. After experimental treatment and application of the research tools before and after, the following results were reached:
There are statistically significant differences between the average scores of students in the experimental and control groups at a significance level of (.01) in the post-measurement of the cognitive test as a whole for network thinking skills in favor of the experimental group.
2-There are statistically significant differences between the average scores of the students of the experimental and control groups at a significance level of (0.01) in the observation card as a whole for network thinking skills in favor of the experimental group.
عبدالرحيم, الباحثة / نرمين أحمد الشناوي. (2025). تصميم بيئة قائمة على الدعائم الإلكترونية وأثرها على تنمية مهارات التفكير الشبكي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية .. مجلة القراءة والمعرفة, 25(280), 243-272. doi: 10.21608/mrk.2025.410366
MLA
الباحثة / نرمين أحمد الشناوي عبدالرحيم. "تصميم بيئة قائمة على الدعائم الإلكترونية وأثرها على تنمية مهارات التفكير الشبكي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية .", مجلة القراءة والمعرفة, 25, 280, 2025, 243-272. doi: 10.21608/mrk.2025.410366
HARVARD
عبدالرحيم, الباحثة / نرمين أحمد الشناوي. (2025). 'تصميم بيئة قائمة على الدعائم الإلكترونية وأثرها على تنمية مهارات التفكير الشبكي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية .', مجلة القراءة والمعرفة, 25(280), pp. 243-272. doi: 10.21608/mrk.2025.410366
VANCOUVER
عبدالرحيم, الباحثة / نرمين أحمد الشناوي. تصميم بيئة قائمة على الدعائم الإلكترونية وأثرها على تنمية مهارات التفكير الشبكي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية .. مجلة القراءة والمعرفة, 2025; 25(280): 243-272. doi: 10.21608/mrk.2025.410366