دور التخييم في تنمية الذات الإيجابية لدى المراهقين بدولة قطر. The Role of Camping in Developing Positive Self among Teenagers in the State of Qatar

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أكاديمية نوتنجهام كلية العلوم التربوية قسم التربية الخاصة

10.21608/mrk.2024.392325

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية للتحقق من دور التخييم في تنمية الذات الإيجابية لدى المراهقين في الدوحة بدولة قطر، وأجريت على عينة مكونة من (40) طالبًا في المرحلة المتوسطة بقطر تم تقسيمهم إلى مجموعتين(20) طالبًا كمجموعة تجريبية و(20) طالبًا بالمرحلة المتوسطة كمجموعة ضابطة، وتتراوح أعمارهم ما بين ( 13- 15) بمتوسط عمري قدره( 14)، وتم الاعتماد على المنهج شبه التجريبي لتنفيذ إجراءات الدراسة، وتم استخدام مقياس الذات الإيجابية وبرنامج التخييم وهما من إعداد الباحثة، وأسفرت نتائج الدراسة عن فعالية البرنامج في رفع مستوى الذات الإيجابية لدى أفراد العينة التجريبية، حيث وجدت فروق ذات دلالة احصائية بين القياس القبلي والبعدي للمجموعة التجريبية لصالح القياس البعدي، ووجدت فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات المجموعة التجريبية والضابطة في القياس البعدي لصالح المجموعة التجريبية ، ولم توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي للمجموعة التجريبية، وأوصت الدراسة بالتخييم كنشاط تربوي وتثقيفي وانمائي وارشادي للمراهقين.
The current study aimed to investigate the role of camping in developing positive self among teenagers in Doha, Qatar. 40 middle school students in Qatar participated in the study, 20 students as a experimental group and 20 students as a control group, with ages ranging from 13 to 15, an average age of 14.2, and a standard deviation of 0.78. A quasi-experimental design was used to implement the study procedures. The Positive Self-Scale and the camping program, both prepared by the researcher, were employed. The results indicated that the program was effective in enhancing positive self among the experimental group. Statistically significant differences were found between the pre-test and post-test measurements for the experimental group, favoring the post-test. Additionally, significant differences were found between the mean ranks of the experimental and control groups in the post-test, with the experimental group showing better results. No significant differences were found between the mean ranks of the experimental group in the post-test and follow-up test. The study recommended camping as an educational, cultural, developmental, and guiding activity for teenagers.

الكلمات الرئيسية