تأثير التسويق الرقمي على المشاريع الصغيرة The impact of digital marketing on small businesses

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مشارك بقسم السكن وإدارة المنزل كلية التصاميم – جامعة أم القرى

المستخلص

يعد التسويق الرقمي من المفاهيم الحديثة التي لاقت اهتماما كبير في وقتنا الحالي ، حيث أمكن إجراء عمليات التسويق بين أنواع المنتجات المعروضة على الانترنت ، وجاء هذا الاهتمام كناتج طبيعي لتطور بيئة المشاريع التي تأثرت بدرجة كبيرة بالتطور التقني .
 
    وتعد المشاريع الصغيرة أحد أهم روافد عملية التنمية في الدول النامية بشكل خاص والدول المتقدمة بشكل عام ، لذا فإن علماء الاقتصاد يعتبرونها منطلقاً أساسي في زيادة الطاقة الإنتاجية ، فلا شك أن المشاريع الصغيرة تواجه العديد من تحديات عصر الرقمية والتقنيات المعقدة ، وتظهر أهميتها من خلال استغلال الطاقات والإمكانيات وتطوير المهارات والخبرات كونها أحد أهم روافد العملية التنموية .
 
 
أهداف البحث :
 

التعرف علي الفروق بين متوسط درجات أفراد العينة في التسوق الرقمي تبعا لمتغيرات الدراسة .
ايجاد الفروق بين متوسط درجات أفراد العينة في إدارة المشاريع الصغيرة تبعا لمتغيرات الدراسة .
التوصل للعلاقة بين التسوق الرقمي والمشاريع الصغيرة .
تحديد نسبة مشاركة العوامل المؤثرة على الوعي بالتسوق الرقمي .
التوصل لنسبة مشاركة العوامل المؤثرة على إدارة المشاريع الصغيرة .


توصل البحث الي :
 

وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات أفراد العينة في التسوق الرقمي تبعا لمتغيرات الدراسة .
وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات أفراد العينة في إدارة المشاريع الصغيرة تبعا لمتغيرات الدراسة .
وجود علاقة ارتباطية بين استبيان التسوق الرقمي واستبيان المشاريع الصغيرة .
اختلاف نسبة مشاركة العوامل المؤثرة على الوعي بالتسوق الرقمي .
اختلاف نسبة مشاركة العوامل المؤثرة على إدارة المشاريع الصغيرة .

 
وأوصي البحث بــ :
 

اهتمام الجهات المعنية القائمة على المشاريع الصغيرة بالتطوير والتحسين المستمر للكفاءات البشرية في مهاراتها وقدراتها لتحسين جودة التسويق الرقمي لمنتجاتهم والنهوض بهم لتحقيق الميزة التنافسية لمشاريعهم بأحدث الأساليب .
ضرورة تطبيق المعايير والمواصفات القياسية واتباع الجودة بالمشاريع الصغيرة .
التعاون بين الجهات المعنية لبناء الثقة لضمان استمرارية التسويق بين العميل وصاحب المشروع الصغير من خلال التسويق الرقمي .
تقديم الوعي التسويقي الإلكتروني وإظهار مدى أهميته في تحقيق أهداف ونجاح المؤسسات .

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Summary
 
    Digital marketing is one of the modern concepts that has received great attention in our time, as it is possible to carry out marketing operations between the types of products offered on the Internet, and this interest came as a natural result of the development of the project environment, which was greatly affected by technical development.
 
    Small projects are one of the most important tributaries of the development process in developing countries in particular and developed countries in general, so economists consider them a basic starting point for increasing production capacity. The capabilities and the development of skills and experience as one of the most important tributaries of the development process.
 
    research aims :
1- Identifying the differences between the mean scores of the sample in digital shopping, according to the variables of the study.
2- Finding differences between the mean scores of the sample in managing small projects, according to the variables of the study.
3- Reaching the relationship between digital shopping and small projects.
4- Determine the percentage of participation of factors affecting awareness of digital shopping.
5- Reaching the percentage of participation of the factors affecting the management of small projects.
 
    The search found :
1- There are statistically significant differences between the mean scores of the sample in digital shopping, according to the variables of the study.
2- There are statistically significant differences between the average scores of the sample in managing small projects, according to the variables of the study.
3- There is a correlation between the digital shopping questionnaire and the small business questionnaire.
4- The difference in the percentage of participation of factors affecting awareness of digital shopping.
5- The difference in the percentage of participation of the factors affecting the management of small projects.
 
    I recommend searching for:
1- The interest of the concerned authorities based on small projects in the continuous development and improvement of human competencies in their skills and capabilities to improve the quality of digital marketing for their products and promote them to achieve the competitive advantage of their projects with the latest methods.
2- The need to apply standards and standards and follow quality in small projects.
3- Cooperation between the concerned authorities to build trust to ensure the continuity of marketing between the client and the owner of the small project through digital marketing.
4- Advancing electronic marketing awareness and demonstrating its importance in achieving the goals and success of institutions.