درجة ممارسة الشفافية الإدارية لدى مكاتب التعليم في مدينة حائل وسبل تطويرها .

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية التربية – جامعة حائل

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على درجة ممارسة الشفافية الإدارية لدى مكاتب التعليم في مدينة حائل، والسبل المقترحة لتطوير ممارسة الشفافية الإدارية لدى مكاتب التعليم في مدينة حائل، من وجهة نظر المشرفات التربويات، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي، كما اعتمدت الاستبانة لجمع البيانات، وتكون مجتمع الدراسة من كافة المديرات والمشرفات التربويات في مكاتب التعليم في مدينة حائل، والبالغ عددهن (113) مشرفة، وتوصلت الدراسة إلى أن درجة ممارسة الشفافية الإدارية بمكاتب التعليم بمدينة حائل جاءت بدرجة كبيرة بمتوسط (3.99 من 5)، وأن أبرز ملامح ممارسة مكاتب التعليم في مدينة حائل للشفافية الإدارية تمثلت في ممارستها بدرجة كبيرة لبعد الوضوح، يليه المصداقية، ومن ثم الإفصاح، وأخيراً ممارستها لبُعد المشاركة. وجاءت درجة الموافقة على واحدة من السبل المقترحة لتطوير الشفافية الإدارية لدى مكاتب التعليم في مدينة حائل بدرجة كبيرة، وأوصت الدراسة بضرورة قيام القيادات التربوية في مكاتب التعليم بمدينة حائل بالتأكيد على أهداف المملكة العربية السعودية في مجال التعليم المتعلقة بالشفافية، ورفع مستوى تفويض الصلاحيات من القيادات التربوية للمرؤوسين
The current study aimed to identify the degree of practice of administrative transparency in education offices in the city of Hail, and the proposed ways to develop the practice of administrative transparency in education offices in the city of Hail, from the point of view of female educational supervisors. The study used the descriptive approach, and a questionnaire was also adopted to collect data, and the study population was Of all the female educational directors and supervisors in the education offices in the city of Hail, who numbered (113) supervisors, the study concluded that the degree of practicing administrative transparency in the education offices in the city of Hail was highly significant, with an average of (3.99 out of 5), and that the most prominent features of the practice of the education offices in the city of Hail Administrative transparency was represented by practicing to a large degree the dimension of clarity, followed by credibility, then disclosure, and finally practicing the dimension of participation. The degree of approval for one of the proposed ways to develop administrative transparency in the education offices in the city of Hail was high, and the study recommended the need for educational leaders in the education offices in the city of Hail to emphasize the goals of the Kingdom of Saudi Arabia in the field of education related to transparency, and raise the level of delegation of powers from educational leaders. For subordinates.