واقع تنمية المسئولية الاجتماعية لدى طلبة التعليم العالي بدولة الكويت على ضوء متطلبات التنمية المستدامة من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

(أصول تربية) وزارة التربية – دولة الكويت

المستخلص

هدف البحث إلى تعرف واقع تنمية  المسئولية الاجتماعية لدى طلبة مؤسسات التعليم العالي بدولة الكويت لأجل تحقيق التنمية المستدامة من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس. وقد تم استخدام المنهج الوصفي لمناسبته لموضوع البحث، وتم إعداد استبانة تضمنت (42) عبارة، وزعت على (4) محاور فرعية؛ تتعلق بالمسئولية الاقتصادية والمجتمعية والبيئية والقانونية. طبقت على عينة حجمها (400) من أعضاء هيئة التدريس بمؤسسات التعليم العالي الحكومية والخاصة. وكشفت النتائج عن أن مؤسسات التعليم العالي بدولة الكويت تهتم بتنمية الجانب المجتمعي للمسئولية الاجتماعية بدرجة كبيرة، وتهتم بتنمية الجوانب البيئية ، القانونية، والاقتصادية بدرجة متوسطة.كما كشفت النتائج عن عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في تقديرات العينة لواقع دور مؤسسات التعليم العالي في تنمية المسئولية الاجتماعية تبعا لمتغير النوع الاجتماعي، وتبعا لمتغير التخصص الأكاديمي لصالح تخصص العلوم الطبيعية في البعد البيئي، ولصالح تخصص العلوم الإنسانية في البعدين الاجتماعي والقانوني ، وتبعا لمتغير تبعية مؤسسة التعليم في البعدين المجتمعي والبيئي لصالح تقديرات العاملين في المؤسسات الحكومية.
The research aimed to identify the reality of the development of social responsibility among students of higher education institutions in the State of Kuwait in order to achieve sustainable development from the point of view of faculty members. The descriptive approach was used for its suitability to the subject of the research, and a questionnaire was prepared that included (42) phrases, distributed on (4) sub-axes; Relating to economic, societal, environmental and legal responsibility. It was applied to a sample of (400) faculty members in governmental and private higher education institutions. The results revealed that higher education institutions in the State of Kuwait are interested in developing the societal aspect of social responsibility to a large extent, and are interested in developing the environmental, legal and economic aspects to a moderate degree. The results also revealed that there were no statistically significant differences in the sample’s estimates of the reality of the role of higher education institutions in developing social responsibility according to the gender variable, and according to the academic specialization variable, in favor of the natural sciences major in the environmental dimension, and in favor of the humanities major in the social and legal dimensions, and according to the variable The dependency of the education institution in the societal and environmental dimensions in favor of the estimates of employees in government institutions.

الكلمات الرئيسية