إن القراءات القرآنية لها أثر كبير في إيضاح المعنى التفسيري للآيات القرآنية، سواء أكانت قراءات متوترة، أو قراءات شاذة مروية عن طريق الآحاد، وقدتناولت هذه الدراسة البحث في القراءات القرآنية المنسوبة لأئمة أهل البيت عند أبي جعفر الطوسي - شيخ الطائفة الإمامية-في تفسيره التبيان، وهو من المكثرين في إيراد هذا النمط من القراءات في تفسيره، وقد سبقت الدراسة بتمهيد عن مكانة أبي جعفر الطوسي العلمية، وقيمة كتابه (التبيان في تفسير القرآن)، الذي امتاز بالعناية الكبيرة بالقراءات القرآنية المتواترة والشهادة. وقدتوصلت الدراسة إلى عدد من النتائج منها: إن بعض القراءات التي نسبها الطوسي لأئمة أهل البيت، ذكرها أصحاب القراءات من اللغويين القدماء كابن جني (ت 392ه)،ويتبع الطوسي طريقا في نقل قراءة أهل البيت، يتمثل في روايتها جنبًا إلى جنب مع القراءة المتواترة أو القراءة الصحيحة المنسوبة للصحابة،ولم يصرح الطوسي بشذوذ القراءات التي رواها منسوبة لأئمة أهل البيت تأثرًا بمذهبه الإمامي. Abasterct Qur’an readings have great contribution/influence in facilitating and clarifying the Tafsir meaning for Qur’an verses, whether the reading is frequent/common (narrated by groups/generations after groups/generations) or abnormal (i.e., narrated by individuals after individuals). The study in hand is focused on researching the Qur’an readings attributed to the Imams of Ahl al-Bayt (members of Prophet Muhammad Household) as defined by Abu-Jaafar Al-Tusi, the sheikh of Imamya mazhab/school, in his Tafsir known as “Tibyan”. Al-Tusi is known to be one of those who used to increasingly incorporate that type of Qur’an readings (i.e., these attributed to the Imams of Ahl al-Bayt) in his Tafsir. This study starts with a brief introduction on the scholarly stature of Abu-Jaafar and the value of his book, “The Tibyan in Tafsir for Qur'an '' which is characterized with its great attention to both frequent/common and abnormal Qur’an readings. This study concluded some interesting findings. Among them is that certain readings that were attributed to Ahl al-Bayt by Al-Tusi, were mentioned by the former linguistic scholars of Qur’an readings such as Ibn-Jiny (who died in the year 392 Hijri). Al-Tusi followed a particular methodology for narrating the readings of Ahl Al-Bayt through citing these readings along with the righteous frequent/common readings narrated by Prophet Muhammad Companions, whist he, Al-Tusi, did not use to highlight/mention the abnormality of these readings influenced by his mazhab (school) of Imamya.
مبروك, محمد محمود نبيل محمد. (2023). القراءات القرآنية المنسوبة لأئمة أهل البيت في (التبيان في تفسير القرآن) للطوسي (ت460هـ) – دراسة تحليلية-. مجلة القراءة والمعرفة, 23(261), 259-282. doi: 10.21608/mrk.2023.305797
MLA
محمد محمود نبيل محمد مبروك. "القراءات القرآنية المنسوبة لأئمة أهل البيت في (التبيان في تفسير القرآن) للطوسي (ت460هـ) – دراسة تحليلية-". مجلة القراءة والمعرفة, 23, 261, 2023, 259-282. doi: 10.21608/mrk.2023.305797
HARVARD
مبروك, محمد محمود نبيل محمد. (2023). 'القراءات القرآنية المنسوبة لأئمة أهل البيت في (التبيان في تفسير القرآن) للطوسي (ت460هـ) – دراسة تحليلية-', مجلة القراءة والمعرفة, 23(261), pp. 259-282. doi: 10.21608/mrk.2023.305797
VANCOUVER
مبروك, محمد محمود نبيل محمد. القراءات القرآنية المنسوبة لأئمة أهل البيت في (التبيان في تفسير القرآن) للطوسي (ت460هـ) – دراسة تحليلية-. مجلة القراءة والمعرفة, 2023; 23(261): 259-282. doi: 10.21608/mrk.2023.305797