أثر اختلاف نمطي اللاعبين في الأنشطة التنافسية القائمة على التلعيب وأثرهما في تنمية مفردات اللغة الإنجليزية لدى طلاب المرحلة الابتدائية The effect of different types of players on competitive activities based on Gamification and their impact on the Development of English Vocabulary among Primary School Students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى الكشف عن أنسب نمط من أنماط اللاعبين (المنجز/ اللاعب) في الأنشطة التنافسية القائمة على التلعيب لتنمية مفردات اللغة الإنجليزية لدى طلاب المرحلة الابتدائية بمدرسة عبدالله بن زيد الأنصاري بالمدينة المنورة للعام الدراسي 1444-1444هـ , وقد استخدم البحث المنهج شبه التجريبي, وتكونت عينة الدراسة من 60 طالبا , تم تقسيمهم إلى مجموعتين متساوية , بواقع (30) طالبا لكل مجموعة من مواد المعالجة التجريبية ,فالمجموعة التجريبية الأولى ذو نمط المنجز ومارست الأنشطة التنافسية ، أما المجموعة الثانية ذو نمط اللاعب ومارست الأنشطة التنافسية ،وتمثلت أداه البحث في اختبار تحصيلي لقياس المفردات في مقرر اللغة الإنجليزية , ولقد تم تطبيق اختبار التحصيلي تطبيقا قبليا على المجموعتين التجريبية , ومن ثم تعرضت كل مجموعة  للمعالجة التجريبية الخاصة بها , ثم طبق الاختبار التحصيلي بعديا , وأسفرت النتائج عن عدم وجود فروق ذات دلاله إحصائية عند مستوى (0,05) بين متوسط درجات المجموعتين التجريبية , أي أن متوسط التحصيل البعدي لمقرر اللغة الإنجليزية للطلاب ذو نمط المنجز الذين درسوا بالأنشطة التنافسية القائمة على التلعيب , لا يختلف بفرق دال عن متوسط التحصيل البعدي للطلاب ذو نمط اللاعب .وقد أوصت الدراسة بضرورة الاهتمام أكثر بخصائص اللاعبين عند تصميم الأنشطة التنافسية القائمة على التلعيب من قبل المعلم وتدريب المعلمين على كيفية تصميم الأنشطة التنافسية في باقي المقررات الدراسية .
The aim of the current research is to reveal the most appropriate pattern of players (achiever/player) in competitive activities based on gamification to develop English vocabulary among elementary school students at Abdullah bin Zaid Al-Ansari School in Madinah for the academic year 1444-1444 AH. The research used the semi-experimental approach. The study sample consisted of 60 students, who were divided into two equal groups, with (30) students for each group of experimental treatment materials. Achievement to measure vocabulary in the English language course, and the achievement test was previously applied to the two experimental groups, and then each group was subjected to its own experimental treatment, then the achievement test was applied post-test, and the results resulted in the absence of statistically significant differences at the level (0.05 ) between the average scores of the two experimental groups, that is, the average post-achievement of the English language course for students with an accomplished style who studied with competitive activities based on For a player, it does not differ by a significant difference from the average post-achievement of students with the player style. The study recommended the need to pay more attention to the characteristics of the players when designing competitive activities based on gamification by the teacher and training teachers on how to design competitive activities in the rest of the academic courses.

الكلمات الرئيسية