معوقات استخدام التعلم المقلوب في التدريس لدى معلمي محافظة القنفذة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

محافظة القنفذة

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على معوقات استخدام التعلم المقلوب لدى معلمي محافظة القنفذة وفق متغيرات سنوات الخبرة - التخصص - المرحلة الدراسية - الدورات التدريبية المتعلقة بالتعلم المقلوب) واتبعت الدراسة المنهج المسحي واستخدمت الاستبانة كأداة لجمع بيانات الدراسة وتكونت عينة الدراسة من( 189 ) معلما وتوصلت نتائج الدراسة إلى أن المعلمين يواجهون معوقات في استخدام التعلم المقلوب بدرجة موافق  حيث جاءت نتيجة الاستبانة الكلية (3.64 )، كما أوضحت النتائج أن أبرز هذه المعوقات تتمثل في عدم وعي أولياء أمور الطلاب بأهمية التعلم المقلوب وكذلك ندرة الدورات التدريبية المتعلقة بالتعلم المقلوب كذلك أوضحت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير حصول المعلمين على دورات متعلقة بالتعلم المقلوب وكذلك متغير المرحلة الدراسية بينما لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية تعزى إلى متغير  سنوات خبرة المعلمين أو متغير التخصص  وتوصي الدراسة  بضرورة زيادة وعي أولياء أمور الطلاب بأهمية التعلم المقلوب علاوة على عمل دورات تدريبية للمعلمين في استخدام التعلم المقلوب.
This study aimed to identify the obstacles of using of flipped learning among teachers of Al-Qunfudhah Governorate according to the variables of( years of experience - specialization - school stage - training courses related to flipped learning) and the study followed the survey approach and used the questionnaire as a tool to collect study data. The study sample consisted of (189) teachers. the results of the study found that teachers face obstacles in using flipped learning to a degree of OK, as the result of the total questionnaire came (3.64), and the results showed that the most prominent of these obstacles is the lack of awareness of parents Students of the importance of flipped learning as well as the scarcity of training courses related to flipped learning. The results also showed that there are statistically significant differences due to the variable of teachers having courses in flipped learning as well as the variable of the school stage, while there are no statistically significant differences due to the variable of teachers' years of experience or the variable of specialization. The study recommends the need to increase parents' awareness of the importance of flipped learning, in addition to the training of teachers in using flipped learning.

الكلمات الرئيسية