The Effect of Using Design Thinking on Developing EFL Writing Secondary Stage Students' writing Performance

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة عين شمس

المستخلص

هدفت هذه الدراسة الى قياس فاعلية استخدام التفكير التصميمي في تطوير فى تنمية الاداء الكتابى فى اللغة الانجليزية كلغة أجنبية لطلاب المرحلة الثانوية. تلقت مجموعة مختارة عشوائياً من طلاب المرحلة الثانوية (ن = 14) في مدرسة البرج في الخانكة بمحافظة القليوبية تدريباً من خلال برنامجا مقترحا يعتمد على استخدام التفكير التصميمي لتطوير الأداء الكتابي. تم تصميم اختبار قبلى وبعدي وتطبيقه على المجموعة قبل وبعد تنفيذ البرنامج المقترح. يهدف الاختبار إلى تحديد إلى أي مدى ساعد التفكير التصميمي طلاب المرحلة الثانوية على إتقان أدائهم الكتابي. وأدوات قياس تقدم المتدربين بما فى ذلك مكونات الاداء الكتابى ،فى الاختبار القبلى والبعدى، مقياس تقدير الأداء الكتابي واستبيان المشاركين. تلق الطلاب المشاركون في البحث برنامجا مكثفاً للغة الإنجليزية لمدة تسعة أسابيع ، ثلاث جلسات في الأسبوع ، لتعزيز أداء الطلاب في الكتابة. تم تطبيق الاختبار القبلي البعدي على الطلاب وأظهرت النتائج مدى فاعليه استخدام التفكير التصميمى فى تنمية الاداء الكتابى فى اللغة الانجليزية لدى طلاب المرحله الثانوية كلغة اجنبية
      This study investigated the effect of Design Thinking on developing the secondary stage students' EFL writing performance. A randomly selected group of the secondary stage students (N=14)  in Al Borg School in Al Khanka in Qalyubia Governorate  received training throughout a proposed program based on using Design Thinking for developing writing performance. A pre-posttest was designed and applied to the group before and after the implementation of the proposed program. The test aimed to determine to what extent the Design Thinking Approach helped the secondary stage students to master their writing performance. The researcher designed the research program, and the instruments of measuring the students' progress including the writing performance components list, the pre / posttest, the rubric, and the participants' questionnaire. They received a nine-week intensive English language instruction, three sessions a week, to boost the students' writing performance. The obtained data were statistically analyzed using Wilcoxon Test, and the effect size factor. Both the quantitative and qualitative analysis revealed that design thinking has an effective influence on promoting EFL writing performance.

الكلمات الرئيسية