فَاعِلِيَّةُ نَمُوذَجِ مكارثي (4MAT) فِي تَنْمِيَةِ التَّفْكِيرِ الْمُسْتَقْبَلِيِّ لَدَى طَالِبَاتِ الْأَحْيَاءِ بِجَامِعَةِ أُمِّ الْقُرَى

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جَامِعَةِ أُمِّ الْقُرَى

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن فاعلية نموذج مكارثي (4MAT) في تنمية التفكير المستقبلي لدى طالبات الأحياء بجامعة أم القرى. وقد استُخدم المنهج الوصفي التحليلي لعمل الإطار النظري وتحليل المحتوى، وكذلك استُخدم المنهج التجريبي القائم على تصميم المجموعتين (التجريبية، والضابطة) مع إجراء القياس القبلي والبعدي، وتكوّنت عينة الدراسة من (50) طالبة من طالبات قسم الأحياء، بواقع (25) طالبة لكلٍّ من المجموعتين التجريبية والضابطة، وقد تم اختيارهن بطريقة عشوائية من مجتمع الدراسة الأصلي المتمثِّل في جميع طالبات قسم الأحياء بجامعة أم القرى للعام الدراسي 1441 / 1442هـ، وتم تطبيق أداة الدراسة، وهي: اختبار مهارات التفكير المستقبلي. وقد أثبتت نتائج اختبــــار (ت) لمجموعتين مستقلتين وجود فروق دالة إحصائيًّا عند مســــتوى (α ≤ 0,05) بين متوسطي درجات طالبات المجموعتين (التجريبية، والضابطة) في التطبيق البعدي لاختبار مهارات التفكير المستقبلي لصالح المجموعة التجريبية، وبحجم تأثير مرتفع. وأشارت النتائج أيضًا إلى وجود علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائيًّا عند مستوى (α ≤ 0,05) بين درجات طالبات المجموعة التجريبية في التطبيق البعدي لاختبار مهارات التفكير المستقبلي. وفي ضوء تلك النتائج أوصت الدراسة بالاعتماد على نموذج مكارثي في تدريس العلوم، وكذلك الاهتمام بتنمية مهارات التفكير المستقبلي لدى الطلاب والطالبات في جميع المراحل التعليمية. كما قدَّمت الدراسة عددًا من المقترحات البحثية، منها: إجراء دراسات تستهدف الكشف عن أثر استخدام نموذج مكارثي 4MAT في تدريس العلوم بمراحل التعليم العالي والعام على متغيرات تابعة أخرى، وإجراء دراسات تستهدف المقارنة بين فاعلية استخدام نموذج مكارثي 4MAT وبعض البرامج التعليمية الأخرى.
This study Aimed to identify the Effectiveness of McCarthy Model (4MAT) in the Development of Future thinking for Biology students in Umm Al Qura University. The descriptive analytical method was used to make the theoretical framework and content analysis, as well as the experimental approach based on the design of the two groups: experimental and control with pre and post measurement. The study sample consisted of (50) female students of the Biology Department (25) students for each groups experimental and control. They were chosen randomly from the study population and represented in all female students of the Biology Department during the academic year 1441/1442 AH. The study tools that applied were the test of future thinking skills. The results of the (T) test of two independent groups have proven that there were statistically significant differences at the level (α ≤ 0,05) between the degrees of female students of the experimental groups and their control in the post-application of: future thinking skills test. Also, the size of impact was high. In addition to that, the results indicated that there was a significant positive correlation at the level (α ≤ 0,05) between the degrees of the experimental group in the post-application to test future thinking skills. Based on those results, the study recommended the ability for using a McCarthy model in teaching. Furthermore, interest in developing future thinking skills for students at all educational levels. The study also presented a number of research proposals, including: conducting studies aimed to reveal the impact of using the McCarthy 4 MAT model in teaching science in higher and general education stages on other dependent variables and conducting studies aimed to compare the effectiveness of using the McCarthy 4 MAT model, and some other educational programs.

الكلمات الرئيسية