مستوى ممارسة طلبة التعليم العالي بدولة الكويت للمواطنة الرقمية في ضوء بعض المتغيرات

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

وزارة التربية – دولة الكويت

المستخلص

هدف البحث إلى تعرف مستوى ممارسة طلبة التعليم العالي بدولة الكويت للمواطنة الرقمية في واقع حياتهم. وقد تم استخدام المنهج الوصفي، واستخدام أداة استبانة تضمنت (51) عبارة تتصل بمستوى ممارسة المواطنة الرقمية فيما يتعلق بعناصر الاحترام والتعليم والحماية. وقد تكونت العينة من (482) طالبًا وطالبة من الذين استجابوا للأداة إلكترونيا. وكشفت النتائج عن أن طلبة التعليم العالي يمارسون المواطنة الرقمية في محور التعليم والتثقيف بمستوى مرتفع، وفي محور حماية النفس وحماية الآخرين بمستوى متوسط، وكذلك في محور احترام النفس واحترام الآخرين بمستوى متوسط. كما كشفت النتائج عن وجود فرق دال إحصائيا بين متوسطي درجات العينة حول تقديراتهم لمستوى ممارسة المواطنة الرقمية تبعا لمتغير الجنس في محوري التعليم والحماية لصالح الإناث، بينما لم يوجد فروق دالة إحصائيا حول تقديرات العينة لمستوى ممارسة المواطنة الرقمية تبعا لمتغير تبعية مؤسسة التعليم العالي (حكومي – خاص). وقد أوصى البحث بضرورة وضع خطة وطنية لتعليم المواطنة الرقمية، وإدراج مقرر المواطنة الرقمية ضمن الخطة الدراسية في التعليم العالي.
The research aimed to identify the level of practice of digital citizenship by higher education students in the State of Kuwait in the reality of their lives. The descriptive approach was used, and a questionnaire tool was used that included (51) statements related to the level of digital citizenship practice with regard to the elements of respect, education and protection. The sample consisted of (482) male and female students who responded to the tool electronically. The results revealed that higher education students practice digital citizenship in the domain of education and education at a high level, in the domain of self-protection and protection of others at a medium level, as well as in the domain of self-respect and respect for others at a medium level. The results also revealed that there was a statistically significant difference between the mean scores of the sample about their estimates of the level of practicing digital citizenship according to the gender variable in the axes of education and protection in favor of females, while there were no statistically significant differences about the sample’s estimates of the level of practicing digital citizenship according to the variable of dependence on the institution of higher education (government - private). The research recommended the necessity of developing a national plan for digital citizenship education, including the digital citizenship course within the study plan in higher education.

الكلمات الرئيسية