فلسفة الحركة في مسرح برتولد بريشت

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة عين شمس كلية التربية

المستخلص

تسعي هذه الدراسة لمناقشة موضوع قديم قدم الفكر وهو الحركة، وتأثيره علي الفكر الإنساني. مع إلقاء الضوء علي التطور الفلسفي لفلسفة الحركة كفلسفة مستقلة، و المبادئ الأساسية التي وضعها منظري فلسفة الحركة مثل توماس نيل Thomas Nail . وتقود الدراسة بتحليل التطبيقات التربوية المختلفة لفلسفة الحركة، وتأثير هذه الفلسفة علي الفنون وخاصة المسرح البريشتي، مع دراسة أنماط الحركة الذي يتبناها هذا المسرح، ودوره في تعزيز الفكر النقدي، وبناء إطار مرجعي قيمي ومعرفي لدي الطلاب في مواجهة تداعيات التدفق المعلوماتي وسلبيات العالم الافتراضي الذي يواجه الجيل الحالي. وتنتهي الدراسة بتصور مقترح لخطة تدريبية للمعلمين علي تفعيل تطبيقات فلسفة الحركة ومسرح بريشت كتطبيق لها في التعليم.
This study seeks to discuss a topic as old as thought, which is motion, and its impact on human thought. With shedding light on the philosophical development of it as an independent philosophy, and the basic principles laid down by its theorists, such as Thomas Nail. In addition to  analysing of its various educational applications , and the impact of this philosophy on the arts, especially the Breshtian theater. This study shedding Light on patterns of Motion adopted by this theater, and its role in promoting critical thought, and building a value and cognitive framework for students in the face of the repercussions of the information flow and the negatives of the virtual world that facing the current generation. The study ends with a proposed conception of a training plan for teachers to activate the applications of the philosophy of movement and the Brecht Theater as an application to it in education.