منهج "ابن عاشور" في دراسة مشكل القرآن في تفسيره " التحرير والتنوير" جمعاً ودراسة وموازنة سورة الأنعام -أنموذجاً-

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة الشارقة -كلية الشريعة والدراسات الإسلامية – قسم أصول الدين

المستخلص

يتناول هذا البحث دراسة مشكل القرآن في تفسير(التحرير والتنوير) للطاهر بن عاشور "رحمه الله"، وذلك باستنباط أنواع المشكل التي نص عليها ابن عاشور في تفسيره لسورة الأنعام، وبيان منهجه في توضيحها ودراستها.
وتكمن أهمية البحث في الكشف عن أوجه الإعجاز البياني للقرآن بتدبر الآيات التي يكون في ظاهرها ما يوهم بوجود المشكل فيها ودراستها، فيزال ذلك الإشكال بعد دراسته بمنهج علمي دقيق.
وتم تقسيم البحث إلى: مقدمة، وتمهيد، وسبعة مطالب، ثم خاتمة ذكرنا فيها أهم النتائج، والتوصيات.
والدراسة من جانبين: جانب نظري: يتناول التعريف بالإمام ابن عاشور، وبتفسيره " التحرير والتنوير"، ومنهجه في دراسة مشكل القرآن عموماً، وجانب تطبيقي: نبين فيه منهجَ ابن عاشور في دراسة المشكل الذي ورد في سورة الأنعام خصوصاً، واتبعنا في هذا البحث المنهج الاستقرائي، ثم المنهج التحليلي، وخلصت الدراسة إلى أن المشكل في القرآن أمر نسبي، فقد يشكل على أحد ما لا يشكل على الآخر؛ لأن المشكل ليس في القرآن، وإنما في فهم العلماء والدارسين
This research deals with the study of the problem of the Qur’an in the interpretation of (liberation and enlightenment) by Al-Taher bin Ashour “may God have mercy on him”, by deriving the types of problem that Ibn Ashour stipulated in his interpretation of Surat Al-An’am, and explaining his method in clarifying and studying them.
The importance of the research lies in revealing the aspects of the rhetorical inimitability of the Qur’an by reflecting on the verses that seem to give the illusion of the existence of the problem in them and studying them, so this problem will be removed after studying it with an accurate scientific method.
The research was divided into: an introduction, a preface, and Seven demands, then a conclusion in which we mentioned the most important results and recommendations..
The study has two aspects: a theoretical aspect: it deals with the definition of Imam Ibn Ashour, and his interpretation of “liberation and enlightenment,” and his method in studying the problem of the Qur’an in general, and an applied aspect: we show Ibn Ashour’s approach in studying the problem that was mentioned in Surat Al-An’am in particular, and we followed in this research the inductive approach. , then the analytical approach, and the study concluded that the problem in the Qur’an is a relative matter, as it may be formed on one that is not formed on the other; Because the problem is not in the Qur'an, but in the understanding of scholars and scholars

الكلمات الرئيسية