قيم الانتماء والولاء المتضمنة في محتوى كتاب الدراسات الاجتماعية للصف الثالث المتوسط في المملكة العربية السعودية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مشارك -قسم المناهج وطرق التدريس -كلية التربية-جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية

المستخلص

هدفت الدراسة إلى معرفة قيم الانتماء والولاء المتضمنة في محتوى كتاب الدراسات الاجتماعية للصف الثالث المتوسط في المملكة العربية السعودية، للعام الدراسي (1443هـ/2021م)، ولتحقيق أهداف الدراسة أعدت الباحثة قائمة بقيم الانتماء والولاء المرتبطة بالدراسات الاجتماعية تضمنت (7) أبعاد رئيسة، وقد اندرج تحتها (47) مؤشرا فرعيا، واستخدمت الباحثة المنهج الوصفي، أسلوب تحليل المحتوى، وتكونت عينة الدراسة من كتابي (الطالب والنشاط) للفصلين الدراسين الأول والثاني، وأظهرت أهم نتائج الدراسة أن درجة تضمين قيم الانتماء والولاء جاءت بدرجة منخفضة جدا، وتوصلت الدراسة إلى أن البعد الوطني جاء في المرتبة الأولى بنسبة (23.51%)، وفي المرتبة الثانية جاء البعد الاجتماعي بنسبة (23.34%)، وفي المرتبة الثالثة جاء البعد التاريخي بنسبة (13.93%)، وفي المرتبة الرابعة حل البعد المهني بنسبة (11.84%)، وفي المرتبة السادسة جاء البعد الديني بنسبة (7.83%)، وفي المرتبة الأخير جاء البعد الثقافي بنسبة (6.79%).
Study Abstract
  The study aimed at knowing the belonging and loyalty values included in the content of the book of social studies for the third intermediate grade in Saudi Arabia, for the academic year (1443/1444 Ah), and to achieve the objectives of the study, the researcher prepared a list of the values of belonging and loyalty associated with social studies that included (7) main dimensions Which also included (47) sub-index. The researcher has used the descriptive approach; content analysis methods. The study sample consists of two books (student and activity) for first and second semesters. The most important results of the study showed that the degree of including the belonging and loyalty values came very low. The study concluded that the national dimension came in the first place with (23.51%), and in the second place came the social dimension with  (23.34%), and in the third place came the historical dimension with a percentage of (13.93) and in the fourth place came the professional dimension with  (11.84%), and in the sixth place came the religious dimension with (7.83%), and in the last place The cultural dimension came at (6.79%).                                                                                                              

الكلمات الرئيسية