التحديات التي واجهت أعضاء هيئة التدريس في الجامعات السعودية خلال أزمة كورونا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المملكة العربية السعودية

المستخلص

هدفت هذه الدراسة بشكل عام إلى التعرف على التحديات التي واجهت أعضاء هيئة التدريس في الجامعات السعودية خلال أزمة كورونا، ولتحقيق ذلك تم استخدامالمنهج الوصفي التحليلي. كما استخدمت الاستبانة كأداة لجمع بيانات الدراسة من (382) عضو من أعضاء هيئة التدريس بالجامعات السعودية.
وقد أسفرت الدراسة عن مجموعة من النتائج، أبرزها: أنهناك موافقة بدرجة متوسطة بين أفراد الدراسة على التحديات التي واجهت أعضاء هيئة التدريس في الجامعات السعودية خلال أزمة كورونا المتعلقة بالتقنية وأبرزها (ظهور الأعطال التقنية المفاجئة من النظام الالكتروني بالجامعة، ضعف خدمات الإنترنت من حيث الحزم الكافية والسرعة)، كما أوضحت النتائج أن أن هناك موافقة بدرجة متوسطة بين أفراد الدراسة على التحديات التي واجهت أعضاء هيئة التدريس في الجامعات السعودية خلال أزمة كورونا المتعلقة بالتدريس وأبرزها (ضعف المشاركة والتفاعل من قبل الطلاب أثناء المحاضرة عن بعد، بعض المواضيع لا يتناسب معها التدريس عن بعد مثل المقررات الميدانية والتجارب المعملية)، في حين أوضحت النتائج أن هناك موافقة بدرجة عالية بين أفراد الدراسة على التحديات التي واجهت أعضاء هيئة التدريس في الجامعات السعودية خلال أزمة كورونا المتعلقة بالتقويم أبرزها (تطبيق الاختبارات عن بعد تجعل من الصعب السيطرة على حالات الغش، الواجبات أو التكاليف تتناول الجانب النظري فقط دون الجانب العملي).
The challenges faced by faculty members in Saudi universities during the Corona crisis
This study, in general, aimed to identify the challenges faced by faculty members in Saudi universities during the Corona crisis, and to achieve this, the descriptive analytical approach was used. The questionnaire was also used as a tool for collecting study data from (382) faculty members in Saudi universities.
The study resulted in a set of results, most notably: that there is a medium degree of approval among the study members on the challenges faced by faculty members in Saudi universities during the Corona crisis related to technology, most notably (the emergence of sudden technical malfunctions from the university’s electronic system, weak Internet services in terms of packages The results also showed that there is a medium degree of approval among the study members on the challenges faced by faculty members in Saudi universities during the Corona crisis related to teaching, most notably (weak participation and interaction by students during the remote lecture, some topics are not suitable for teaching remotely such as field courses and laboratory experiments), while the results showed that there is a high degree of approval among the study members on the challenges faced by faculty members in Saudi universities during the Corona crisis related to evaluation, most notably (the application of remote tests that make it difficult to control cases of cheating, Duties or costs deal with the theoretical side only, not the practical side.