تهدف الدراسة الحالية الى الكشف عن العلاقة بين الممارسات التي تتبعها الأمهات خلال التعلم عن بعد ومستوى التحصيل الدراسي لطالبات الصفوف الأولية في مدينة جازان، واستخدمت الباحثة المنهج الوصفي الارتباطي؛ لوصف العلاقة بين ممارسات الأمهات خلال التعلم عن بعد ومستوى التحصيل الدراسي لطالبات الصفوف الأولية. اشتملت أدوات الدراسة على استبانة ممارسات الأمهات خلال التعلم عن بعد من إعداد الباحثة والتي اشتملت على المحاور التالية: (التواصل بين الأم والطالبة، الإشراف المنزلي، المساعدة في الواجبات، التحفيز المادي والمعنوي، التواصل مع المعلمات)، بالإضافة إلى درجات اختبارات الطالبات في مقرر الرياضيات، وتكونت العينة من طالبات الصفوف الأولية في المدارس الحكومية في مدينة جازان وأمهاتهن، واللاتي أُختِرنَ بعشوائية، وبلغ عددهم 381 طالبة. وحُللت البيانات الكمية باستخدام التكرارات والنسب المئوية، واستُخرجت المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية، بالإضافة إلى استخدام معامل ارتباط بيرسون. توصلت النتائج إلى وجود علاقة طردية بين ممارسات (التواصل بين الأم والطالبة، والإشراف المنزلي، والمساعدة في الواجبات) ومستوى التحصيل الدراسي للطالبات في مقرر الرياضيات، ولكنها علاقة طردية ضعيفة؛ بسبب ارتفاع درجات الطالبات في المقرر وقلة تنوع الدرجات، بينما لا توجد علاقة بين ممارسة (التحفيز المادي والمعنوي) ومستوى التحصيل الدراسي في المقرر، وبناءً عليه اوصت الباحثة بما يلي: التركيز على تنمية وتطوير مهارة التعلم الذاتي للطالبة، وتشجيعها على البحث عن المعلومات بنفسها مع تقديم المساعدة عند الحاجة فقط، الابتعاد قدر الإمكان عن أسلوب التلقين في التعليم واستخدام الأساليب الحديثة بما يتناسب مع البيئة التعليمية الحديثة كالنقاش والألعاب الإلكترونية التعليمية، تقديم دورات للأمهات بالممارسات الصحيحة، وكيفية تطبيقها خلال التعلم عن بعد. الكلمات المفتاحية: الممارسات التربوية، التعلم عن بعد، التحصيل الدراسي، الصفوف الأولية، المرحلة الابتدائية.
Abstract The current study aims to reveal the relationship between the practices followed by mothers during distance learning and the level of academic achievement of primary grade students in the city of Jazan. The researcher used the descriptive correlative approach; To describe the relationship between mothers' practices during distance learning and the level of academic achievement of female primary school students. The study tools included a questionnaire on mothers’ practices during distance learning prepared by the researcher, which included the following topics: (communication between mother and student, home supervision, homework assistance, material and moral stimulation, communication with teachers), in addition to the students’ test scores in course Mathematics, and the sample consisted of female students in the primary classes in government schools in the city of Jazan and their mothers, who were selected through the (random) sample, and their number was 381 students. Quantitative data were analyzed using frequencies and percentages, extracting arithmetic means and standard deviations, in addition to using Pearson's correlation coefficient. The results revealed that there is a direct relationship between the practices of (mother-student communication, home supervision, and homework assistance) and the level of academic achievement of students in the mathematics course. , but it is a weak direct relationship due to the high grades of students in the course and the lack of diversity of grades, while there is no relationship between the practice of (physical and moral stimulation) and the level of academic achievement in course, accordingly, the researcher recommended the following: Focusing on developing the skill of self -learning for the student, and encouraging her to search for information on her own while providing assistance when needed only, staying as far as possible from the method of indoctrination in education and using modern methods in proportion to the modern educational environment such as discussion and educational electronic games, provide mothers courses with correct practices and how to
مديني, أ / فاطمة إبراهيم أحمدطواشي د/ منال إبراهيم. (2022). ممارسات الأمهات خلال التعلم عن بعد وعلاقتها بمستوى التحصيل الدراسي. مجلة القراءة والمعرفة, 22(251), 117-169. doi: 10.21608/mrk.2022.262951
MLA
أ / فاطمة إبراهيم أحمدطواشي د/ منال إبراهيم مديني. "ممارسات الأمهات خلال التعلم عن بعد وعلاقتها بمستوى التحصيل الدراسي". مجلة القراءة والمعرفة, 22, 251, 2022, 117-169. doi: 10.21608/mrk.2022.262951
HARVARD
مديني, أ / فاطمة إبراهيم أحمدطواشي د/ منال إبراهيم. (2022). 'ممارسات الأمهات خلال التعلم عن بعد وعلاقتها بمستوى التحصيل الدراسي', مجلة القراءة والمعرفة, 22(251), pp. 117-169. doi: 10.21608/mrk.2022.262951
VANCOUVER
مديني, أ / فاطمة إبراهيم أحمدطواشي د/ منال إبراهيم. ممارسات الأمهات خلال التعلم عن بعد وعلاقتها بمستوى التحصيل الدراسي. مجلة القراءة والمعرفة, 2022; 22(251): 117-169. doi: 10.21608/mrk.2022.262951