هدف البحث إلى تنمية مهارات الأداء التدريسي المتمايز لدى معلمي علوم المرحلة الإعدادية، حيث اتبع البحث المنهج الوصفي التحليلي عند إعداد البرنامج في ضوء توجهات مشروع "المعلمون أولاً"، وأدوات تقييمه، وتحديد الأداءات التدريسية المتمايزة، وكذلك المنهج التجريبي في تطبيق تجربة البحث؛ حيث تم اختيار مجموعة مكونة من (15) معلم علوم بالمرحلة الإعدادية جميعهم بالخدمة على رأس العمل، والتعامل معهم كمجموعة واحدة، وتطبيق المعالجة التجريبية المتمثلة في تطبيق برنامج في ضوء توجهات مشروع "المعلمون أولاً" لتنمية التدريس المتمايز لدى معلمي العلوم بالمرحلة الإعدادية، وتطبيق أدوات التقييم وهي (اختبار الأداء التدريسي المتمايز، وبطاقة ملاحظة الأداء التدريسي المتمايز) قبل وبعد المعالجة التجريبية على مجموعة البحث، وقد أظهرت النتائج وجود فرق دال إحصائيا بين متوسطی درجات المعلمين في التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار الأداء التدريسي المتمايز كمهارات فرعية وكدرجة كلية لصالح التطبيق البعدي للاختبار، وكذلك وجود فرق دال إحصائيا بين متوسطی درجات المعلمين في التطبيقين القبلي والبعدي لبطاقة ملاحظة الأداء التدريسي المتمايز لصالح التطبيق البعدي ، مما يدل على فعالية البرنامج في ضوء توجهات مشروع "المعلمون أولاً" لتنمية التدريس المتمايز والدافعية للإنجاز لدى معلمي العلوم بالمرحلة الإعدادية. الكلمات المفتاحية: المعلمون أولاً، معلمو العلوم، التدريس المتمايز، الدافعية للإنجاز.
Abstract The research aims to develop differentiated teaching performance skills and motivation for achievement among preparatory science teachers. The research adopted the descriptive analytical approach during designing the program in light of the orientations of the "Teachers First" project, its evaluation tools, the determination of differentiated teaching performances, and motivation topics. As well as the experimental approach which was used in the application of the research. The research group consisted of (15) preparatory science teachers, all of them were in-service teachers, they are dealt as a one-group design. The experimental treatment was applied through the program in the light of the "First Teachers" project for developing differentiated teaching and motivation for achievement among science teachers in the preparatory stage. Two evaluation tools were applied (differentiated teaching performance test, observation sheet) pre/ post the experimental treatment on the research group. The results showed a statistically significant difference between the mean scores of teachers in the pre and post-application of the pre/ post-test of differentiated teaching performance as sub-skills and as a total score in favor of the post-test. Also showed a statistically significant difference between the mean scores of teachers in the pre and post-application of the pre/ post-test of differentiated teaching performance as sub-skills and as a total score in favor of the post- observation sheet. Besides, there was a statistically significant difference between the mean scores of teachers in the pre and post-application of the motivation scale of achievement as sub-dimensions and a total score in favor of the post-application of the scale, which indicates the effectiveness of the program in light of the orientations of the "Teachers First" project to develop the differentiated teaching and motivation for achievement among science teachers in the preparatory stage.
عبد الحليم, أ / محمد محمود عبيد. (2022). برنامج في ضوء توجهات مشروع "المعلمون أولاً" لتنمية التدريس المتمايز لدى معلمي العلوم بالمرحلة الإعدادية. مجلة القراءة والمعرفة, 22(250), 151-181. doi: 10.21608/mrk.2022.256868
MLA
أ / محمد محمود عبيد عبد الحليم. "برنامج في ضوء توجهات مشروع "المعلمون أولاً" لتنمية التدريس المتمايز لدى معلمي العلوم بالمرحلة الإعدادية". مجلة القراءة والمعرفة, 22, 250, 2022, 151-181. doi: 10.21608/mrk.2022.256868
HARVARD
عبد الحليم, أ / محمد محمود عبيد. (2022). 'برنامج في ضوء توجهات مشروع "المعلمون أولاً" لتنمية التدريس المتمايز لدى معلمي العلوم بالمرحلة الإعدادية', مجلة القراءة والمعرفة, 22(250), pp. 151-181. doi: 10.21608/mrk.2022.256868
VANCOUVER
عبد الحليم, أ / محمد محمود عبيد. برنامج في ضوء توجهات مشروع "المعلمون أولاً" لتنمية التدريس المتمايز لدى معلمي العلوم بالمرحلة الإعدادية. مجلة القراءة والمعرفة, 2022; 22(250): 151-181. doi: 10.21608/mrk.2022.256868