ممارسات إدارة المواهب وعلاقتها بالتميز المؤسسي في مدارس التعليم العام بمدينة ينبع الصناعية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

معلم بمدارس التعليم العام بالهيئة الملكية بينبع الصناعية باحث دكتوراة الإدارة التربوية بالجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة

المستخلص

تهدف الدراسة الحالية إلى  الكشف عن علاقة ممارسات إدارة المواهب بالتميز المؤسسي في مدارس التعليم العام بمدينة ينبع الصناعية, و من خلال اتباع المنهج الوصفي الارتباطي, تم تبني الاستبانة كأداة للدراسة و التي تم توزيعها على عينة الدراسة المكونة من (60) مديراً و وكيلاً يعملون في مدارس التعليم العام بمدينة ينبع الصناعية, و قد تم اعتماد (56) استبانة صالحة للتحليل, و قد كشفت نتائج الدراسة أن واقع اتباع ممارسات إدارة المواهب (ممارسات تنمية المواهب, ممارسات الاحتفاظ و التحفيز, ممارسات الاختيار و الاستقطاب) في مدارس التعليم العام بمدينة ينبع الصناعية جاء بدرجة مرتفعة, كما أشارت النتائج إلى وجود علاقة ارتباطية ذات دلالة احصائية بين ممارسات إدارة المواهب و التميز المؤسسي في مدارس التعليم العام بمدينة ينبع الصناعية, و قد أوصت الدراسة بدراسة واقع إدارة المواهب في المراحل الدراسية المختلفة و في كافة المناطق, لتسليط الضوء على مواطن الضعف و التحديات التي تواجه إدارات المدارس في هذا الخصوص. 
The current study aims to examine the relationship between talent management practices and organizational excellence in public education schools in Yanbu industrial city, where the descriptive correlative approach was followed. The questionnaire was adopted as a tool for the study, which was distributed to the study sample consisting of (60) principals and agents working in public education schools in Yanbu industrial city, while (56) valid questionnaires were adopted for the analysis. The results of the study revealed that the reality of following talent management practices (talent development practices, retention and motivation practices, selection and polarization practices) and institutional excellence in public education schools in Yanbu industrial city came to a high degree. The results also indicated the existence of a statistically significant correlation between talent management practices and organizational excellence in public education schools in Yanbu Industrial City. The study recommended studying the reality of talent management in the different academic levels and in all regions, to shed light on the weaknesses and challenges facing school administrations in this regard.

الكلمات الرئيسية