تطوير مناهج الحاسب الآلي لطلاب المدرسة الثانوي ة التجارية في ضوء الاتجاهات الحديث

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

معلم أول حاسب آلى بمدرسة موط الرسمية للغات إدارة الداخلة التعليمية

المستخلص

هدف البحث: يهدف البحث إلى:
⦁    تطوير مناهج الحاسب الآلي بالمدرسة الفنية التجارية في ضوء الاتجاهات الحديثة
⦁    إعداد تصور مقترح لمناهج الحاسب الآلي في ضوء الاتجاهات الحديثة، وتم تطبيق (3) وحدات منه 
⦁    قياس فعالية بيئات التعلم الإلكتروني في تنمية التحصيل وتنمية المهارات الرقمية لدى الطلاب. 
مجموعة البحث: تكونت مجموعة البحث من(67) طالبة من مدرسة موط الثانوية التجارية بمحافظة الوادي الجديد.
أدوات البحث: أعدت الباحثة (13) أداة، و(37) بطاقة ملاحظة:
   قائمة بالمهارات الرقمية الواجب توافرها في مناهج الحاسب الآلي لطلاب المدرسة الثانوية التجارية في ضوء الاتجاهات الحديثة تضمنت عدد(205) مهارة رئيسية يتفرع منها (942) مهارة فرعية، تحليل مناهج الحاسب الآلي الحالية وإعداد قائمة بالمهارات الموجودة فيه، إعداد تصور مقترح لمناهج الحاسب الآلي في ضوء قائمة المهارات الرقمية التي تم التوصل إليها في ، تضمن (8) وحدات دراسية للصف الأول، و(8) وحدات للصف الثاني، و(7) وحدات للصف الثالث الثانوى التجاري، إعداد ثلاث وحدات من التصور المقترح وتطبيقها من خلال بيئات تعلم إلكتروني، إعداد دليل معلم، واختبار تحصيلي لكل صف، إعداد (9) بطاقات ملاحظة للصف الأول، (14) بطاقة للصف الثاني، (14) بطاقة للصف الثالث الثانوى التجاري، إعداد تصميم لبيئات تعلم إلكتروني، إعداد قائمة معايير. 
أهم نتائج البحث: توصل البحث الحالي إلى:
⦁    يوجد فرق دال إحصائياً عند مستوى دلالة 05, بين متوسطي درجات طالبات مجموعة البحث في التطبيق القبلي والبعدي للاختبار التحصيلي لصالح التطبيق البعدي.
⦁    يوجد فرق دال إحصائياً عند مستوى دلالة 05, بين متوسطي درجات طالبات مجموعة البحث في التطبيق القبلي والبعدي لبطاقات الملاحظة لصالح التطبيق البعدي.
⦁    بلغ حجم التأثير التجريبي باستخدام مربع آيتا في الاختبار التحصيلي (11,38) للصف الأول الثانوي،
و(2,76) للصف الثاني الثانوي، و(8,08) للصف الثالث الثانوي.
الكلمات المفتاحية: الحاسب الآلي- المهارات الرقمية- الاتجاهات الحديثة
 
 
 
 
 

Abstract
Thesis title: Developing computer curricula for commercial secondary school students in the light of modern trends.
Researcher name: Shadia Abdelrazik Ibrahim Mohamed
Research place: Faculty of Education - Ain Shams University
Research Objectives: The research aims to:
⦁    Developing the computer curricula at the Technical Commercial School in the light of modern trends.
⦁    Preparing a suggested vision for computer curricula in the light of modern trends.
⦁    Measuring the effectiveness of e-learning environments in developing students' achievement and digital skills.
Research group: The research group consisted of (67) female students from the Moot Commercial Secondary School in the New Valley Governorate.
Search tools: The researcher prepared (13) tools, and (37) note cards:
A list of the digital skills that must be available in the computer curricula for commercial secondary school students in the light of modern trends. It included (205) main skills, from which (942) sub-skills are branched, analyzing the current computer curricula and preparing a list of the skills in it, preparing a proposed conception for the computer curricula. In light of the list of digital skills that have been reached in recent trends, and it included (8) units of study for the first grade, and the number (8) units of study for the second grade, and the number of (7) units of study for the third grade of secondary commercial, preparing three units of study from the proposed vision One unit for each class, preparing a teacher's guide for each class, preparing an achievement test for each class, preparing (9) note cards for the first class, (14) cards for the second class, (14) cards for the third commercial secondary class.
results of the research: 
⦁    There is a statistically significant difference at the level of significance 05, between the mean scores of the students of the research group in the pre and post application of the achievement test in favor of the post application.
⦁    There is a statistically significant difference at the level of significance 05, between the mean scores of the students of the research group in the pre and post application of the observation cards in favor of the post application.
⦁    The size of the experimental effect using the ETA square in the achievement test was (11.38) for the first secondary grade, (2.76) for the second secondary grade, and (8.08) for the third secondary grade.

الكلمات الرئيسية