دور مدخل الكايزن في تحسين جودة الخدمات الصحية, دراسة حالة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

اعتمدت العديد من المنظمات حول دول العالم تقنية التحسين المستمر باستراتيجيات الكايزن والكايكاكو اليابانية، حيث إن كايزن وكايكاكو عبارة عن استراتيجيات يابانية للتحسين والتطوير المستمر في كافة جوانب العمل الهندسية والتطبيقية والإدارية والتعليمية والتربوية وتركز كلا منهما على تغيير العلميات اليومية من أجل تقليل الهدر في الموارد والعمليات والوقت بهدف رفع نسب الفائدة والربح وينسب عدد من الباحثين تميز الشركات اليابانية في منتجاتها رخيصة الثمن وعالية الربح لتطبيق مثل هذه الاستراتيجيات بشكل دوري مستمر. يمثل الهدف الرئيسي للبحث في التوصل إلي ما هو دور مدخل (kaizen) التحسين المستمر في تحسين جودة الخدمات الصحية بالمستشفيات العامة بمحافظة الجفرة بليبيا محل التطبيق ويتفرع من الهدف الرئيسي عدة أهداف فرعية أهمها التعرف على أبعاد ومراحل تطبيق مدخل الكايزن في مستشفيات منطقة الجفرة بليبيا من وجهة نظر الأطباء و أطقم التمريض  والفنيين والإداريين.، وقد أشارت الدراسة الي أن استراتيجية الكايزن تعتمد علي فلسفة بسيطة ترتكز علي اجراء تحسينات صغيرة والتي بإمكانها بالتراكم إحداث نتائج ايجابية كبيرة علي مستوي بيئة العمل والروح المعنوية للعاملين وكذا منح نطاق واسع للمشاركة واتاحة الفرص أمام الجميع من أجل التحسن وصقل مهاراتهم .
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Abstract:
Many organizations around the world have adopted continuous improvement technology with the Japanese kaizen and kaikaku strategies, as kaizen and kaikaku are Japanese strategies for continuous improvement and development in all aspects of engineering, applied, administrative, educational and educational work, and both focus on changing daily operations in order to reduce waste in resources, operations and time. With the aim of raising interest and profit rates, a number of researchers attribute the distinction of Japanese companies in their cheap and high-profit products to implement such strategies on a regular basis.The main objective of the research is to arrive at what is the role of the kaizen approach for continuous improvement in improving the quality of health services in public hospitals in Al-Jufra Governorate, Libya. Doctors, nursing staff, technicians and administrators looked at the study. The study indicated that the kaizen strategy relies on a simple philosophy based on making small improvements, which can cumulatively produce significant positive results at the level of the work environment and the morale of workers, as well as granting a wide scope for participation and providing opportunities for everyone to improve and hone their skills.