واقع ممارسة القيادات التربوية بمحافظة الأفلاج لمهارات صناعة القرار الإبداعي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية التربية جامعة الأمير سطام بن عبد العزيز

المستخلص

هدفت الدّراسة للتعرّف إلى واقع ممارسة القيادات التربوية بمحافظة الأفلاج لمهارات صناعة القرار الإبداعي؛ التعرف إلى درجة ممارسة كلّ مهارة من مهارات صناعة القرار الإبداعي (تشخيص المشكلة- تحليل المشكلة- تقديم عدة حلول بديلة- تقييم الحلول الممكنة- اختيار البديل الأنسب- الإعداد لتنفيذ القرار) لدى القيادات التربوية بمحافظة الأفلاج؛ معرفة هل هناك فروق ذات دلالة إحصائية في ممارسة القيادات التربوية لمهارات صناعة القرار الإبداعي، تُعزى لمتغيرات الدِّراسة (المنصب القيادي- المؤهل العلمي - سنوات الخبرة) للقيادات التربوية؛ الوصول إلى مقترحات لرفع مستوى ممارسة القيادات التربوية لمهارات صنع القرار الإبداعي من وجهة نظر المعلمين. وتعتمد الدّراسة المنهج الوصفي المسحي؛ ولتحقيق أهداف الدّراسة حيث طبِّقت الاستبانة كأداة للدّراسة. وتكوَّن مجتمع الدّراسة من جميع المعلمين بمدارس محافظة الأفلاج، والبالغ عددهم (٧٥٠) معلماً، وقد أُخذت عينة عشوائية بسيطة مكونة من (263) معلمًا، خلال العام الدراسي (1441-1442هـ)؛ وتوصلت الدّراسة إلى العديد من النتائج الإحصائية من خلال استخدام برنامج الرزم الإحصائية spss، أهمها:
أن أفراد الدّراسة موافقون بدرجة (عالية) على درجة ممارسة القيادات التربوية بمحافظة الأفلاج لمهارات صناعة القرار الإبداعي بمتوسط (4.16 من 5).
أن أبرز درجة لممارسة القيادات التربوية بمحافظة الأفلاج لمهارات صناعة القرار الإبداعي تمثلت في بُعد مهارة تشخيص المشكلة بمتوسط (4.20 من 5)، يليها بُعد مهارة تحليل المشكلة محل القرار بمتوسط (4.19 من 5)، يليها بُعد مهارة إيجاد الحلول الممكنة للمشكلة محل القرار بمتوسط (4.17 من 5)، يليها بُعد مهارة اختيار أنسب الحلول للمشكلة محل القرار بمتوسط (4.16 من 5)، يليها بُعد مهارة الإعداد لتنفيذ القرار ومتابعته بمتوسط (4.13 من 5)، وأخيراً جاء بُعد مهارة تقييم الحلول الممكنة للمشكلة محل القرار بمتوسط (4.08 من 5).
عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في ممارسة القيادات التربوية لمهارات صناعة القرار الإبداعي تُعزى لمتغيرات الدراسة (المنصب القيادي  – المؤهل العلمي - سنوات الخبرة) للقيادات التربوية من وجهة نظر المعلمين. بينما تبين وجود فروق ذات دلالة إحصائية في ممارسة القيادات التربوية لمهارات صناعة القرار الإبداعي تُعزى لمتغير (المؤهل العلمي) للقيادات التربوية من وجهة نظر المعلمين لصالح القيادات التربوية الذين مؤهلهم العلمي ماجستير.
أن أبرز التوصيات لرفع مستوى ممارسة القيادات التربوية لمهارات صناعة القرار الإبداعي من وجهة نظر المعلمين تمثلت في وضع اختبار لمعرفة مدى قدرة المتقدم للقيادة التربوية  على صنع القرار الابداعي.
The study aimed to identify the reality of practicing creative decision-making skills by educational leaders in Al-Aflaj Governorate; to identify the degree of practicing each of the creative decision-making skills (diagnosing the problem - analyzing the problem - providing several alternative solutions - evaluating possible solutions - choosing the most appropriate alternative - preparing for the implementation of the decision) among the educational leaders in Al-Aflaj governorate; to find the statistically significant differences in educational leaders’ practice of creative decision-making skills, due to the study variables (years of experience - academic qualifications - number of training programs) for educational leaders; to provide proposals to raise the level of educational leaders' practice of creative decision-making skills from the teachers' point of view.The study adopts the descriptive survey method. In order to achieve the study objectives, the questionnaire was applied as a tool for data collection. The study population consisted of all teachers (n= 750) in the schools of Al-Aflaj Governorate. A simple random sample of (n= 263) teachers was taken during the academic year (1441-1442 AH); The study reached several results, the most important of which are:
The study samples’ agreement came to a (high) level on the degree to which educational leaders in Al-Aflaj governorate practiced creative decision-making skills with an average mean of (4.16 out of 5).
The most prominent degree of educational leaders’ practice in Al-Aflaj governorate of creative decision-making skills was represented by the skill of diagnosing the problem with an average mean of (4.20 out of 5), followed by the skill of analyzing the problem in question with an average mean of (4.19 out of 5), followed by the skill of finding possible solutions to the problem in question with an average mean of (4.17 out of 5), followed by the skill of choosing the most appropriate solutions to the problem in question with an average mean of (4.16 out of 5), followed by preparation skill for implementing and following up the decision with an average mean of (4.13 out of 5), and finally the skill of evaluating possible solutions to the problem in question with an average mean of (4.08 out of 5)
There were no statistically significant differences in educational leaders' practice of creative decision-making skills due to the study variables (position - years of experience) of educational leaders from the teachers' point of view; while there were statistically significant differences due to the variable (the educational qualifications) in favor of the study sample who have a master’s degree.
The most prominent proposals to raise the educational leaders' practice of creative decision-making skills from the teachers' point of Develop a test to determine the extent of the applicant's ability to make creative decisions

الكلمات الرئيسية