New opportunities with Web2.0 technologies and Constructivism theory in culturally diverse classrooms

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

Umm Al-Qura University, Makkah, KSA

المستخلص

 This paper attempted to explore how Web 2.0 technologies present new opportunities for culturally diverse students. Web 2.0 considered as a new way to the web applications and Internet services. This paper suggested the constructivist theory as theoretical framework, As constructivism has affected the various educational fields throughout the world. The constructivist’s learning theory’ have included many goals such as: developing higher order critical thinking skills; making the participants active in their own learning; where learners will construct their own knowledge; providing flexible time frame; helping students understand their individual learning styles; interacting with other students to share and reflect as they construct learning meaning and solve problems .in regard, this paper underlines collaborative learning, students’ motivation, flexibility, style of learning, and critical thinking as fundamental features of Web 2.0 technologies for teaching and learning especially for learners/students─ regardless their cultural backgrounds.
تسعى هذه الورقة العلمية للکشف عن  کيف تقدم تقنيات الويب 2.0 فرصًا جديدة للطلاب ذوي الثقافات المختلفة. حيث يعد الويب 2.0 طريقة عرض جديدة لتطبيقات الويب وخدمات الإنترنت. وقد اقترحت هذه الورقة النظرية البنائية کإطار نظري، حيث أثرت البنائية على مجالات التعليم المختلفة في جميع أنحاء العالم. وقد اشتملت نظرية التعلم البنائية على عدة اهداف  مثل: تطوير مهارات التفکير النقدي العليا. جعل المشارکين نشطين في تعلمهم ؛ حيث سيقوم المتعلمون ببناء معارفهم الخاصة ؛ توفير إطار زمني مرن ؛ مساعدة الطلاب على فهم أنماط التعلم الفردية الخاصة بهم ؛ التفاعل مع الطلاب الآخرين للمشارکة والتفکير أثناء قيامهم ببناء معنى التعلم وحل المشکلات. في هذا الصدد، تؤکد هذه الورقة على التعلم التعاوني ، وتحفيز الطلاب ، والمرونة ، وأسلوب التعلم ، والتفکير النقدي باعتبارها سمات أساسية لتقنيات Web 2.0 للتعليم والتعلم خاصة للمتعلمين / الطلاب بغض النظر عن خلفياتهم الثقافية.