الحاجات التدريبية اللازمة لمعلمات اللغة العربية في مجال اکتشاف التلميذات الموهوبات لغوياً ورعايتهن بالعاصمة المقدسة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحثة دکتوراة في المناهج وطرق تدريس اللغة العربية بجامعة أم القرى

المستخلص

هدفت الدراسة إلى تحديد الحاجات التدريبية اللازمة لمعلمات اللغة العربية في مجال اکتشاف التلميذات الموهوبات لغوياً ورعايتهن، ولتحقيق ذلک استخدمت الباحثة المنهج الوصفي، وتحددت عينة الدراسة في معلمات اللغة العربية في مراحل التعليم العام (الابتدائية، والمتوسطة، والثانوية) بالعاصمة المقدسة؛ وتکونت عينة الدراسة من (285) معلمة لغة عربية، وتمثلت الأساليب الإحصائية في (التکرارات، النسب المئوية، الانحرافات المعيارية، المتوسطات الحسابية، اختبار(ت) للعينات المستقلة، اختبار ليفين لقياس التجانس، اختبار تحليل التباين أحادي الاتجاه، اختبار شيفيه)؛ وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية: توصلت الدراسة إلى (17) حاجة تدريبية لازمة لمعلمات اللغة العربية في مجال اکتشاف التلميذات الموهوبات لغوياً بدرجة کبيرة، توصلت الدراسة إلى (25) حاجة تدريبية لازمة لمعلمات اللغة العربية في مجال رعاية التلميذات الموهوبات لغوياً بدرجة کبيرة؛ وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى دلالة (0.05) لصالح المعلمات الحاصلات على أکثر من ثلاث دورات في مجال اکتشاف التلميذات الموهوبات لغوياً ورعايتهن؛ مقابل المعلمات اللاتي لم يحصلن على دورات تدريبية والحاصلات على دورتين، وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى دلالة (0.05) لصالح معلمات المرحلة المتوسطة في مجال اکتشاف التلميذات الموهوبات لغوياً ورعايتهن؛ مقابل معلمات المرحلة الثانوية والمرحلة الابتدائية؛ وقد قدمت الدراسة توصيات عدة منها: إعادة النظر في برامج تدريب معلمات اللغة العربية أثناء الخدمة وتطويرها؛ وفقاً لما يتناسب وحاجاتهن في مجال اکتشاف التلميذات الموهوبات لغوياً ورعايتهن، عقد دورات تدريبية لمعلمات اللغة العربية، والمشرفات على تعليمها؛ ليتمکنّ من اکتشاف التلميذات الموهوبات لغوياً، ويقدمن أساليب الرعاية المناسبة.

       The study aimed to determine the training needs essential for Arabic language female teachers in the area of detecting female pupils with language talents and nurturing them. The researcher followed the descriptive method, and the sample ( N: 285) of the study was made up of Arabic language female teachers at the General Education stages ( primary , intermediate , and secondary ) at the Holy Capital .The statistical procedures used in the study were: (frequencies, percentages ,standard deviations, arithmetic means , (t) Test for independent samples, Levin's test for measuring homogeneity ,and one-way analysis of variance ,and scheffe. This investigation reached the following results: The study specified (17) training needs required at a large degree by Arabic language teachers in the area of discovering the linguistically talented female pupils. The study specified (25) training needs required at a large degree by Arabic language teachers in the area of caring for (nurturing) the linguistically talented pupils. There were statistically significant differences at the significance level (0,05) in favor of the teachers who have had more than three courses in the area of discovering linguistically talented female pupils and caring for them. There were statistically significant differences at the significance level (0,05) in behalf of the intermediate stage female teachers in the area of discovering the linguistically talented pupils and caring for them. The study made a number of recommendations of which: Reassessing the training programs designed for Arabic language female teachers who are in-service with a view to developing them according to the teachers' conditions and needs in the domain of discovering the students   endowed with language talents and caring for them. Holding training courses for Arabic language female teachers and the female supervisors overseeing the teaching of this language so they would be able to detect the pupils with language talents and be able to deliver suitable caring assistance.

الكلمات الرئيسية